Rapporten konkluderer med at antall påstigende passasjerer er tilbake på samme nivå som før pandemien, men økonomien er vesentlig dårligere. Dette skyldes i hovedsak kraftige økninger av prisene på viktige innsatsfaktorer, relativt dyre lavutslippsløsninger og dreininger i retning av dyrere tjenester. Billettinntektene dekker også en lavere andel av totalkostnadene enn tidligere, og de statlige overføringene til fylkeskommunene har ikke kompensert de totale kostnadsøkningene.
- Det kostnadsmessige gapet har så langt blitt dekket inn via bruk av fylkeskommunale reserver og rutekutt i noen fylker. Disse reservene er nå i ferd med å bli tømt, og fylkeskommunene og de fylkeskommunale oppdragsgiverne har dermed store økonomiske utfordringer, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Han tilføyer at rapporten fra Transportøkonomisk Institutt supplerer Stakeholders rapport om utviklingen på operatørnivå. Denne rapporten kom i oktober i år.
- Stakeholders rapport bekrefter at rutebusselskapene med fylkeskommunale anbudskontrakter har hatt store driftsunderskudd de siste tre årene. Dagens situasjon er ikke bærekraftig, og det er svært viktig å få iverksatt tiltak for å bedre lønnsomheten. I denne forbindelse må man blant annet se på risikofordelingen i kontraktene, gebyrregimet og indeksbruken. I tillegg må oppdragsgiverne og operatørene jobbe bedre sammen for å sikre en mer langsiktig, forutsigbar og tilstrekkelig finansiering av hele den fylkeskommunale kollektivtrafikken, avslutter Stordrange.
Her kan du lese Transportøkonomisk institutts rapport