Rapport om utviklingen innen Kollektivtrafikken

Publisert

Bildet viser forsiden på en rapport

Utsnitt forside TØI-rapport 2061/2024.

Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport om utviklingen i den fylkeskommunale kollektivtrafikken for perioden 2019 til og med 2023. Rapporten er bestilt av Kollektivtrafikkforeningen.

Rapporten konkluderer med at antall påstigende passasjerer er tilbake på samme nivå som før pandemien, men økonomien er vesentlig dårligere. Dette skyldes i hovedsak kraftige økninger av prisene på viktige innsatsfaktorer, relativt dyre lavutslippsløsninger og dreininger i retning av dyrere tjenester. Billettinntektene dekker også en lavere andel av totalkostnadene enn tidligere, og de statlige overføringene til fylkeskommunene har ikke kompensert de totale kostnadsøkningene.

- Det kostnadsmessige gapet har så langt blitt dekket inn via bruk av fylkeskommunale reserver og rutekutt i noen fylker. Disse reservene er nå i ferd med å bli tømt, og fylkeskommunene og de fylkeskommunale oppdragsgiverne har dermed store økonomiske utfordringer, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Han tilføyer at rapporten fra Transportøkonomisk Institutt supplerer Stakeholders rapport om utviklingen på operatørnivå. Denne rapporten kom i oktober i år.

- Stakeholders rapport bekrefter at rutebusselskapene med fylkeskommunale anbudskontrakter har hatt store driftsunderskudd de siste tre årene. Dagens situasjon er ikke bærekraftig, og det er svært viktig å få iverksatt tiltak for å bedre lønnsomheten. I denne forbindelse må man blant annet se på risikofordelingen i kontraktene, gebyrregimet og indeksbruken. I tillegg må oppdragsgiverne og operatørene jobbe bedre sammen for å sikre en mer langsiktig, forutsigbar og tilstrekkelig finansiering av hele den fylkeskommunale kollektivtrafikken, avslutter Stordrange.

Her kan du lese Transportøkonomisk institutts rapport   

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: