Rekordhøyt forslag til statsbudsjett for 2025

Publisert

bildet viser Stortinget

Foto: NHO Transport

Regjeringen la i dag frem forslag til statsbudsjett for 2025. Det er basert på store beløp takket være oljefondets størrelse og dagens valutakurs, men budsjettet inneholder ingen store overraskelser for kollektivsektoren.

Regjeringspartiene har ikke flertall i Stortinget og må nå i forhandlinger med SV for å sikre nødvendig flertall. Dette kan selvsagt medføre en del endringer før endelig budsjettvedtak like før jul.

Samtidig er det litt vanskelig å få full oversikt over budsjettmessige konsekvenser for kollektivtrafikken. Noe omtales i Finansdepartementets budsjett og andre deler i budsjettene til Samferdselsdepartementet, Klima- og Miljødepartementet samt Kommunal- og distriktsdepartementet.

Fortsatt satsing på byvekstavtaler

Regjeringen foreslår å øke bevilgningene til fylkeskommunene med 1,65 milliarder, og 300 millioner av dette beløpet er øremerket til vedlikehold av fylkesveinettet. I tillegg skal en del av beløpet dekke fylkeskommunenes merkostnader knyttet til nullutslippskravet til ferjer.

- Men, vi håper at fylkestingene også vil bruke noen av de resterende millionene til å styrke kollektivtilbudet. I tillegg bevilges total 7,7 milliarder til Byvekstavtaler og tilskuddsordninger for mindre byområder. Det aller meste av pengene skal gå til de fire største byområdene, men det er også avsatt midler til Kristiansand, Nedre Glomma og Tromsø, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.   

Ifølge forslag til budsjett er det også avsatt penger til belønningsavtalene med Buskerudbyen og Grenland. Samferdselsdepartementet vil også videføre tilskuddsordningen for mindre byområder. Disse gjelder for Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal - Grimstad og Vestfoldbyene.   

- Vi kunne selvsagt håpet at regjeringen hadde økt bevilgningene til fylkeskommunene ytterligere og at konkrete midler ble øremerket til kollektivdrift for å øke antall reisende via et forbedret tilbud. Nå blir det opp til fylkespolitikerne å prioritere kollektivdrift når Fylkestingene skal behandle sine budsjetter utover høsten, sier Stordrange.

Skuffende om ekspressbusser

Regjeringen har dessverre ikke fulgt opp et anmodningsvedtak fra revidert nasjonalbudsjett i 2024 med midler eller tiltak. «Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 gi en vurdering av en eventuell tilskuddsordning til langdistansebusser på strekninger uten tog og tilsvarende kommersielle tilbud.»

 - Det er skuffende at regjeringen ikke har fulgt opp med økt satsing på ekspressbusser, et tilbud som er viktig for miljøvennlig mobilitet mellom distrikter og byer. NHO Transport har gitt innspill til politisk ledelse om hvordan en mulig støtteordning kan innrettes. Derimot har Samferdselsdepartementet nylig varslet økt subsidiering av togreiser til barn og unge, noe som utgjør en ytterligere konkurransevridning mellom lange reiser med tog og buss, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.

Samferdselsdepartementet har en svak begrunnelse for ikke å følge opp saken i dette budsjettet: "En tilskuddsordning som retter seg mot et særskilt rutetilbud vil ikke være i samsvar med ansvarsdelingen i sektoren og hovedprinsippene for finansiering. Videre vil en slik tilskuddsordning være vanskelig å administrere, særlig med tanke på grensegangen mot de kommersielle ekspressbussene."

- På den annen side er det positivt at regjeringen vil øke bevilgningene til Enova for å heve støtten ved overgang fra fossildrevne tunge kjøretøy og til nullutslippsvarianter. Det synes som om denne støtten også kan anvendes ved kjøp av nullutslippsbusser, sier Stordrange.

Redusert gebyr for løyveeksamen

Gebyr for løyveeksamen for gods- og persontransport reduseres fra 1 900 kr til 1 200 kr ved oppmøte og 1 140 kr ved selvbetjening.

Økte lufthavnavgifter

Regjeringen varsler også en reduksjon i flypassasjeravgiften i 2025, men lufthavnsavgiftene til Avinor skal økes over en femårsperiode for å styrke Avinors økonomi. Det er ikke kjent hvordan denne avgiftsendringen eventuelt vil påvirke flybusser, turbusser og annen profesjonell persontransport som anløper flyplassen og bidrar til høye kollektivandeler. For øvrig innfører ikke Regjeringen turistskatt i 2025.

Mer til jernbane, båt og ferje

Det er foreslått å bevilge 32 647,3 millioner kr til jernbaneformål. Til statlig kjøp av persontransporttjenester med tog er det foreslått å bevilge 5 976,2 mill. kr. Regjeringen foreslår 50 millioner kroner for å kompensere fylkeskommunene for merkostnader ved å følge nullutslippskravet til ferjer. Tilskuddsordningen Hurtigbåtprogrammet blir tilført 200 millioner ekstra i 2025.

Entur får 25 prosent mer i budsjettet

Regjeringen foreslår 173 millioner kroner til det statlige selskapet Entur AS. Virksomheten utvikler og drifter digitale løsninger for reiseplanlegging og billettkjøp. Forslaget til bevilgning utgjør en økning på 25 prosent i forhold 2024.

- Dette er en betydelig påplussing som må knyttes direkte til klima- og transportpolitikken. Entur må bruke disse midlene målrettet for at flere reisende heller velger buss og bane fremfor bil, avslutter Lunde.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: