Rekruttering av ukrainske flyktninger til bussbransjen

Publisert

Bildet viser en gul buss på blå bakgrunn

NHO Transport jobbet lenge med å fjerne barrierene for rekruttering av ukrainske flyktninger til bussnæringen. I juli 2024 ble kravet om fire års botid i Norge fjernet, som den siste formelle barrieren. Her samler vi relevant informasjon for de som jobber med integrering og rekruttering av ukrainske flyktninger til bussjåføryrket.

Saken oppsummert

Det er halvannet år siden NHO Transport i brev til to statsråder tok opp problemstillingen første gang og ba om at barrierene for å sysselsette ukrainske flyktninger til bussnæringen måtte fjernes. I sommer ble det vedtatt midligertidige endringer i yrkestransportloven som gjør det mulig for ukrainske flyktninger å kunne gjenoppta sitt yrke som bussjåfør i Norge. Førerkortet på buss er anerkjent i Norge og det er gitt unntak fra krav om fire års botid i Norge. Det som gjenstår, er erverv av tilstrekkelig yrkessjåførkompetanse tilpasset "norske forhold". Her kreves det enten en spesialtilpasset tilleggsutdanning på minst 50 timer for ukrainere som har utført internasjonal persontransport på vei, alternativt må man gjennomføre YSK-grunnutdanningen med 140 timers kurs. I tillegg blir tilstrekkelige språkferdigheter avgjørende for om en ukrainsk flyktning med erfaring som bussjåfør fra hjemlandet skal kunne gjenoppta sitt yrke i Norge.

For busselskaper eller andre som ønsker å jobbe for å rekruttere ukrainske flyktninger til bussjåføryrket, må man blant annet være klar over følgende:

Førerkort

  • Ukrainske flyktninger med godkjent førerkort klasse D fra Ukraina får dette anerkjent i Norge. Les mer her.

Yrkessjåførkompetanse (YSK)

  • Norge anerkjenner yrkessjåførbevis utstedt av Ukraina. Dette gjelder kun for de som har ukrainsk yrkessjåførkompetanse og utfører, eller har utført, internasjonal godstransport eller persontransport på vei. Les mer her.
  • NHO Transport erfarer at de færreste av de ukrainske flyktningene med bakgrunn som bussjåfør har denne "internasjonale delen". De som ikke har den internasjonale yrkessjåførkompetansen, må dermed ta et fullt YSK-kurs på 140 timer og ikke den tilpassede tilleggsutdanningen på 50 timer.
  • Finansieringen av et YSK-kurs på 140 timer er noe busselskapene må dekke selv, eller i samarbeid med det offentlige myndigheter. Som et arbeidsinkluderingstiltak er dette en svært lav kostnad for å få flyktninger ut i verdiskapene arbeid.

Kjøreseddel

  • Ukrainske flyktninger er per 1. juli 2024 unntatt kravet om fire års botid for å kunne få kjøreseddel på buss i Norge.
  • Når en ukrainsk flyktning med førerkort klasse D har ervervet yrkessjåførkompetanse i Norge må han/hun søke om kjøreseddel. Det kreves her både helse- og politiattest.

Språk

  • Det er krav om å beherske norsk i bussbransjen. Språknivået vil variere blant de ukrainske flyktningene. NAV-kontorer, kommuner eller andre aktører bør tilby aktuelle kandidater ytterliggere språkopplæring etter avtale med busselskapene.
  • Bussnorsktesten er en arbeidsrelatert test som kan anvendes ved behov for å måle kunnskaper i norsk hos minoritetsspråklige sjåfører eller kandidater til yrket.

En potensiell vinn-vinn-situasjon 

Bussbransjen har i dag et stort sjåførbehov. Ukrainske flyktninger som kan, og vil, bør gjenoppta sitt yrke som bussjåfører i Norge. Det er positivt for den enkelte og ha en meningsfull jobb å gå til. Bedriftene ønsker og trenger denne arbeidskraften. I tillegg er det positivt for samfunnet at flyktningene kommer inn i et samfunnskritisk yrke og bidrar til fellesskapet ved å betale nødvendige skatter og avgifter. En vinn-vinn-situasjon for alle parter.

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: