Køene på E18 har økt etter at elbilene mistet tilgangen til kollektivfeltene i mai. Situasjonen blir enda verre når nytt regjeringskvartal i Oslo medfører at Ring 1 stenges fra og med 1. juli.
NHO Transport støtter Statens vegvesens vurdering at det viktigste tiltaket i en svært krevede situasjon er å redusere biltrafikken i området. Jon H. Stordrange og Jofri Lunde argumenterer i innleggene for at det er avgjørende å styrke kapasiteten i busstilbudet slik at de reisende får et alternativ. Turbusser kan brukes som et strakstiltak.
Høyre i Oslo og Akershus har ansvaret for å finne en bærekraftig løsning gjennom Ruters budsjetter. Samferdselsministeren må bidra til medfinansiering av de trafikale ulempen oppføringen av nytt regjeringskvartal gir.
Les innlegget "Køkaos: Sett inn flere busser" i Aftenposten her.
Les innlegget "Takk til Statens vegvesen" i Budstikka her.