Sett inn flere busser i Stor-Oslo

Publisert

Bussbilde i gatemiljø

Flere må reise sammen når veikapasiteten i Oslo begrenses kraftig de kommende tre årene. I debattinnlegg i henholdsvis Aftenposten og Budstikka argumenterer NHO Transport for at busstilbudet må styrkes etter sommeren. Det krever politisk prioritering både lokalt og nasjonalt.

Køene på E18 har økt etter at elbilene mistet tilgangen til kollektivfeltene i mai. Situasjonen blir enda verre når nytt regjeringskvartal i Oslo medfører at Ring 1 stenges fra og med 1. juli.

NHO Transport støtter Statens vegvesens vurdering at det viktigste tiltaket i en svært krevede situasjon er å redusere biltrafikken i området. Jon H. Stordrange og Jofri Lunde argumenterer i innleggene for at det er avgjørende å styrke kapasiteten i busstilbudet slik at de reisende får et alternativ. Turbusser kan brukes som et strakstiltak.

Høyre i Oslo og Akershus har ansvaret for å finne en bærekraftig løsning gjennom Ruters budsjetter. Samferdselsministeren må bidra til medfinansiering av de trafikale ulempen oppføringen av nytt regjeringskvartal gir.

Les innlegget "Køkaos: Sett inn flere busser" i Aftenposten her.

Les innlegget "Takk til Statens vegvesen" i Budstikka her

 

  • Jon H. Stordrange
  • Administrerende direktør

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: