Staten må erkjenne sitt ansvar i Oslo-området

Publisert

Utsnitt Aftenposten 29.08.2024.

Utbyggingen av nytt regjeringskvartal medførte at Ring 1 gjennom Oslo sentrum ble stengt i sommer. Konsekvensen er begrenset veikapasitet og lange bilkøer. Siden staten har forårsaket de trafikale problemene, må den også finansiere nødvendige, avbøtende tiltak.

Dette skriver Jofri Lunde og Jon H. Stordrange i NHO Transport i et innlegg i dagens utgave av Aftenposten. Utgangspunktet er et innlegg fra ordfører i Lier, Kjetil Kivle, i samme avis.

- Ordføreren påpeker det uheldige ved at Brakar av økonomiske årsaker kutter direkte bussruter mellom Lier og Oslo. Folk tvinges dermed over til bil, og køutfordringene på E18 økes ytterligere. Dette viser at det er svært uheldig at fylkeskommunene benytter kollektivtrafikken som salderingspost i budsjettene, sier Jon H. Stordrange.

Å styrke kollektivtilbudet med flere busser vil være en viktig løsning for å redusere den totale trafikkbelastningen i og rundt Oslo. Det bør skje via øremerkede midler i regjeringens forslag til statsbudsjett, som presenteres 07.10.24.

Konkurransedyktig kollektivtrafikk er det mest effektive virkemiddelet for å ivareta fremkommeligheten på veiene.

- Mange hevder at åpning av kollektivfeltene for elbiler eller andre kjøretøygrupper vil løse køproblemene. Det er på denne bakgrunn interessant å lese vurderingen til tidligere samferdselssjef i Oslo Thor k. Haatveit i et innlegg i Aftenposten. Uten dedikerte kollektivfelt reduseres fremkommeligheten og kapasiteten i takt med forventet vekst i biltrafikken, sier Jofri Lunde.

Les NHO Transports innlegg her.

Les Thor K. Haatveits innlegg her.

  • Jon H. Stordrange
  • Administrerende direktør

Motta nyhetsbrev?

Motta nyhetsbrev?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: