Ring 1 er stengt i tre år, og veikapasiteten i Oslo-området er derfor sterkt begrenset. Forslagene fra FrPs politikere skapte stort engasjement under høringen på Stortinget.
NHO Transport argumenterte i sitt innlegg for å styrke kollektivtilbudet og mot å gi bilistene tilgang til kollektivfeltene på E18 og E6 pluss stengte gater. Økte køkostnader for bilistene er en uheldig konsekvens av dagens krevende situasjon. Løsningen er at flere må reise sammen, og da må tilbudet være godt.
- Konkurransedyktig kollektivtransport er det mest effektive virkemiddelet for å ivareta fremkommeligheten når veikapasiteten er sprengt. En elbil krever 12 gangar så mye plass som en buss per reisende, sa Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO Transport.
Hun poengterte statens ansvar for å øremerke midler til økt kapasitet i kollektivtrafikken siden dette er en indirekte konsekvens av byggingen av nytt regjeringskvartal. Ledige turbusser kan settes inn som et strakstiltak.
Les NHO Transports skriftlige innspill til transportkomiteen.
Høringen kan ses i opptak på Stortinget.no. Saken skal etter planen behandles i Stortinget 14. november.
Ellers arrangerer TØI 23. oktober et aktuelt seminar om konsekvensene av at færre kan kjøre i Oslo. Les mer på instituttets hjemmeside.