-
Fra 1. juli 2024 kan norske busselskaper rekruttere ukrainske flyktninger
Midligertidige endringer i yrkestransportloven er nå vedtatt i Stortinget. Kravet om fire års botid i Norge er fjernet frem til 1. juli 2026. Omsider blir det mulig for ukrainske flyktninger å få kjøreseddel for buss dersom de fremlegger politiattest fra hjemlandet.
-
Ber om full førerkortpakke i videregående opplæring
Lærlinger i yrkessjåførfaget i videregående opplæring bør som hovedregel tilbys førerkort for både lastebil og buss. Målet er å styrke rekrutteringen av yrkessjåfører. I en felles henvendelse ber NHO Transport og seks andre organisasjoner Utdanningsdirektoratet tilrettelegge for en slik løsning.
-
Regjeringen vil skjerpe miljøkravene i offentlige anbud
Næringsdepartementet foreslår at bruken av miljøkrav forskriftsfestes for å sikre at offentlige anskaffelser bidrar til grønn omstilling i samfunnet. NHO Transport støtter målet, men mener at reglene bør ivareta en viss form for fleksibilitet til å vurdere miljø- og klimaeffekter ut fra den enkelte næring og forutsetninger i den konkrete anskaffelsen.
-
Ny Nasjonal transportplan - en stor skuffelse for kollektivtransporten
Regjeringen la i dag frem meldingen om Nasjonal transportplan 2025-2036 og definerer den som "en helhetlig strategi for transportpolitikken". NHO Transport mener kollektivtrafikkens rolle og bussens betydning fremover er svært stemoderlig behandlet.
-
Mer informasjon om nye kabotasjeregler
Samferdselsdepartementet har i et eget brev til NHO Transport klargjort at de nye reglene for kabotasje på turbussiden skal håndheves av politiet og Statens vegvesen. Det vil ikke bli åpnet for dispensasjon fra de nye reglene.
-
Samferdsels- og miljøutvalget evaluerte vinterdriften i Oslo
Oslo kommunes samferdsels- og miljøutvalg gjennomførte 11. september en høring om det såkalte busskaoset vinteren 2023-24. Blant annet fikk busselskapene med Ruter-kontrakter presentere sine vurderinger. NHO Transport har levert skriftlig innspill til politikerne.
-
Planen for busslærlinger under 21 år er oppdatert
Busslærlinger skal ha en så god, trygg og systematisk opplæring som mulig, i en representativ arbeidshverdag i persontransporten. EUs yrkessjåførdirektiv og en tilhørende norsk handlingsplan regulerer vilkårene for busslærlinger under 21 år. Statens vegvesen har godkjent en ny plan etter initiativ fra organisasjonene i næringen.
-
Medvirkning og rekruttering er viktig
En ny veileder for dialog om bedre busstjenester gir bussjåførene innflytelse i anbudsprosesser. Det påpeker NHO Transport i et debattinnlegg i Dagsavisen 16. mai, som oppfølging av Oslo og Akershus Bussarbeiderforenings kritikk om fraværende medvirkning.
-
89-årige Leiv Larsen er glad i jobben sin
NRK har fulgt Leiv Larsen på jobben som tilkallingsvikar hos Tide på Bømlo i Vestland. Den utadvendte bussjåføren savner å ha passasjerer i bussen siden tillatt aldersgrense i Norge er 75 år.
-
God jul og godt nyttår!
NHO Transport ønsker alle en god jul og et godt nytt år. Ta vare på hverandre, kjør forsiktig og reis kollektivt.