-
Høringssvar – Endring av drosjeforskriften i Oslo – Innføring av miljøkrav til drosjenæringen
Les mer om Oslo kommunes forslag til endring av drosjeforskriften i Oslo med innføring av miljøkrav til drosjenæringen, datert 15.08.2017.
-
Høringssvar - NOU 2017:4 Delingsøkonomien - muligheter og utfordringer
Les mer om delingsøkonomiens muligheter og utfordringer som omhandler drosjemarkedet.
-
Veileder for bestilling av persontransport med turbuss
Les veilederen for bestilling av transporttjenester for turbil. Veilederen er utviklet av partene i arbeidslivet, gjennom treparts bransjeprogram.
-
Regjeringen vil skjerpe miljøkravene i offentlige anbud
Næringsdepartementet foreslår at bruken av miljøkrav forskriftsfestes for å sikre at offentlige anskaffelser bidrar til grønn omstilling i samfunnet. NHO Transport støtter målet, men mener at reglene bør ivareta en viss form for fleksibilitet til å vurdere miljø- og klimaeffekter ut fra den enkelte næring og forutsetninger i den konkrete anskaffelsen.
-
Opplæringskontorenes rolle er sikret
Stortinget skal vedta ny opplæringslov. Etter påtrykk fra blant andre NHO, LO og Sotin slår nå Arbeiderpartiet og Senterpartiet fast at opplæringskontorene fortsatt kan være part i lærekontrakt selv om de skal reguleres som et samarbeidsorgan.
-
Midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene
Ekstremværet Hans har medført at mange veier er stengt og en del toglinjer er ute av drift. For å lette på situasjonen, har Statens Vegvesen gitt midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelser for førere som "utfører nasjonal og internasjonal veitransport av gods og personer, og som påvirkes av den ekstraordinære værsituasjonen i Sør-Norge og forsinkelsene dette medfører".
-
Foreslår mer fleksible regler for turbussjåfører
EU-kommisjonen fremmet 24. mai forslag om mer fleksible kjøre- og hviletidsregler for turbussjåfører. Den pålagte pausen på 45 minutter etter fire og en halv time skal ifølge forslaget kunne deles inn i to pauser på 30 pluss 15 minutter. Alternativt kan man avholde tre pauser på 15 minutter hver.
-
Ber om klarhet i dispensasjonsregler
NHO Transport har etterspurt både Samferdselsdepartementet og Oslo kommune om klarhet i de nye dispensasjonsreglene fra taksametre og merking av kjøretøy i den kommende drosjereformen. Dispensasjonsmuligheten er tiltenkt aktører i dagens selskapsvognsegmentet som ikke ønsker å operere i det ordinære drosjemarkedet.
-
Lover økt kontrollvirksomhet
Samferdselsminister Knut Arild Hareide avholdt 26. november et eget møte med bransjeorganisasjoner, arbeidstakerorganisasjoner og noen enkeltaktører innen drosjenæringen. På møtet lovet samferdselsministeren at kontrollvirksomheten ville bli intensivert overfor både nye og etablerte aktører på drosjesiden.
-
Anbefaler bussjåføryrket
Magnus Bremseth Kvernland er ikke bare ambassadør i yrkessjåførfaget, men bestod nettopp fagprøven og er nå ansatt bussjåfør hos Schaus Buss i Vestby. At yrket kan anbefales er han ikke i tvil om, noe som også blir et budskap han skal arbeide med å promotere i tiden fremover.