-
Reisegarantifondet - ber om garantistillelse fra GIEK
NHO har med innspill fra blant andre NHO Transport sendt brev til Stortinget om å sørge for at nødvendig garantistillelse kan gjøres gjennom å utvide re-forsikringsordningen av kredittforsikringen som administreres av GIEK, til også å inkludere re-forsikring/risikoavlastning på garantier stilt av forsikringsselskaper og banker på vegne av reisearrangørene.
-
Fortsatt utfordringer med skoleskyss
NRK kunne i dag melde om at det fortsatt er problemer med skoleskyss og manglende kapasitet på grunn av smittevernbegrensninger og bruk av annet hvert sete i buss. På den annen side har NHO Transport kartlagt at det er 819 turbusser med sjåfører tilgjengelige for å kunne øke kapasiteten.
-
Problematiske tidsavvik
Politikerne er flinke og raske med å lansere ulike krisetiltak i dagens situasjon. Problemet er at det ofte går en viss tid fra forslagene presenteres til de er besluttet og iverksatt.
-
En kollektiv takk
Dette er en takk til deg som forenkler våre liv. En kollektiv takk fra alle oss som hver eneste normale dag, er avhengige av deg. Fra alle oss som alltid har stått der og ventet på at nettopp du skal komme.
-
Transportbransjens rammebetingelser må styrkes
Kollektivtrafikken bør gis best mulig rammevilkår. Slik kan den tilby effektiv mobilitet til flest mulig og bidra til å løse areal- og miljøutfordringene i samfunnet. Gjennom dialog med myndighetene og innspill til høringer deltar NHO Transport aktivt i påvirkning av aktuelle saker, utforming og revidering av lover og forskrifter. Dette inkluderer hvordan EUs regelverk implementeres i Norge.
-
Politisk vilje til å følge dansk kabotasjeregel
NHO Transport arrangerte siste uken i januar bransjetreff for turbussnæringen i Trondheim, hvor flere av bransjens viktigste rammevilkår stod på agendaen.
-
Standardisering gir mer kollektivtrafikk for pengene
I dag har Norge nesten 100 forskjellige bussvarianter, og busser som er innkjøpt i et fylke kan ofte ikke brukes i et annet, fordi kravene til bussene er forskjellige. En ny Norsk Standard for busser som lanseres mandag 16. oktober, kan gi betydelige samfunnsbesparelser. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil være til stede under lanseringen.
-
Høringssvar - om lokal forskrift om lavutslippssone for tunge biler i Oslo kommune
NHO Transport har avgitt høringssvar til forslag om å implementere lavutslippssone i Oslo.