-
Skulle gjerne hatt flere turbusser
Aftenposten og E24.no hadde 02.07.22 et større oppslag om situasjonen i norsk turbussnæring. De bekrefter at det er for øyeblikket en svært stor aktivitet, og mange kunne ha utvidet virksomheten hvis de hadde hatt flere busser og sjåfører.
-
500 millioner til kollektivtrafikken
SV og regjeringspartiene har lenge forhandlet om forslag til revidert nasjonalbudsjett, og partiene kunne endelig fremlegge en fremforhandlet løsning i formiddag. Det bevilges 500 millioner til den fylkeskommunale kollektivtrafikken for perioden 01.08.22 til og med 31.12.22. Midlene skal ifølge budsjettavtalen kompensere tapte billettinntekter og forhindre rutekutt.
-
Bransjen trenger flere dyktige bussjåfører i hele landet
Rekrutteringsbehovet til kollektivtrafikken er stort, hvert år trengs rundt 1000 nye bussjåfører. – Jeg ser hvordan vi praktisk kan løse det. Det er å fortelle hvor fint yrke dette er, sa skolebussjåfør i Tide Arne Ingar Åkvik til NRK Vestlandsrevyen, i en sak om sjåførmangel.
-
Skuffende signaler i revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen la i dag frem forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2022. Det gis ingen kompensasjon til næringslivet for økte energipriser, og regjeringen lover heller ikke å videreføre kompensasjonen til kollektivtrafikken for tapte billettinntekter etter 31.07.22.
-
Enighet om Bussbransjeavtalen
Meklingen i forbindelse med revisjon av Bussbransjeavtalen ble avsluttet 07.05.22 etter at meklingen hadde vart i nesten 10 timer på overtid. Resultatet er nå sendt til uravstemning blant arbeidstakerne. Fristen for uravstemningen er satt til 08.06.22. Nye betingelser trer ikke i kraft før de har fått nødvendig flertall i uravstemningen.
-
Enighet i bussoppgjøret
- Vi er glade for at det ble enighet slik at busselskapene fortsatt kan transportere passasjerene til jobb, skole og fritidsaktiviteter på en trygg og miljøvennlig måte, sier administrerende direktør i NHO Transport Jon H. Stordrange. Partene ble enige 07.05.22 etter mekling nesten 10 timer på overtid. - Arbeidsgiversiden har strukket seg langt, men resultatet er innenfor frontfagets økonomiske ramme. Det er gjort tilpasninger i tariffavtalen slik at næringen lettere kan tilfredsstille nye mobilitetsbehov med bestillingskjøring, sier han.
-
Vil lytte til næringslivet
Næringsminister Jan Christian Vestre inviterte NHOs landsforeninger til et møte om invasjonen av Ukraina og konsekvenser for norsk næringsliv. Han var også interessert i å høre hvordan næringslivet kan bidra til at flyktningene fra Ukraina blir godt ivaretatt.
-
Ber om dispensasjon for bruk av AdBlue i tunge kjøretøyer
Krigen mellom Russland og Ukraina har medført utfordringer med leveransene av AdBlue, i tillegg til ekstraordinært høye priser. Bilimportørenes Landsforeningen har derfor bedt Statens vegvesen gi et midlertidig unntak fra kravet til AdBlue på kjøretøyer i euroklasse V og VI. NHO Transport har støttet forslaget.
-
Lanserer e-guide for transportbestilling
Hvis du skal bestille transport, er det ditt ansvar å passe på at regelverket blir fulgt. Nye e-guider for transportbestilling loser deg enkelt gjennom alt du trenger å vite når du bestiller transporttjenester. Guidene er utarbeidet og utgitt av Treparts bransjeprogram for transport, som er et samarbeid mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene og myndighetene.
-
Tilknytningsavgiften for drosjer kompenseres
Forskriften for justert kompensasjonsordning for perioden 01.11.21 til og med 28.02.22 ble offentliggjort 28.01.22. Den nye forskriften åpner for at innehavere av drosjeløyver får kompensert hele sentraltilknytningsavgiften.