-
Nei til egenregi
Samtlige fylkeskommuner bestiller kollektivtilbudet gjennom kontrakter med busselskaper. Samferdselsutvalget i Vestfold-Telemark behandlet 23. november et forslag om å la fylkeskommunen overta bussdriften etter hvert som ulike anbudskontrakter utløper. Dette ble nedstemt i Samferdselsutvalget. Et tilsvarende forslag ble samme dag behandlet i Samferdselsutvalget i Innlandet. I dette fylket ble det vedtatt å utsette saken.
-
Uklart om fremtidige drosjereguleringer
Tidligere regjering sendte ut et høringsnotat i september 2021 vedrørende fremtidig bruk av kontrollutrustninger eller taksametre i drosjer. Det har vakt litt undring at ikke ny regjering har trukket tilbake høringsnotatet siden den ifølge Hurdalsplattform vil "stoppe frislippet i drosjenæringen".
-
IA-avtalen blir forlenget med to år
Koronapandemien har satt sitt preg på og forsinket arbeidet med å redusere sykefraværet. Partene og myndighetene er derfor enige om å la avtalen få mer tid til å virke.
-
555 færre norske turbusser
Ifølge Statistisk Sentralbyrå har antall registrerte norske turbusser blitt redusert fra 1920 til 1365 fra 01.01.20 til første januar 01.01.21. Dette er en nedgang på 29 prosent, og i løpet av de siste 10 årene har 1250 busser blitt borte.
-
Høring om Mobiltetspakken
Bestemmelser i EUs Mobilitetspakker skal innføres i norsk rett, og Statens vegvesen har på vegne av Samferdselsdepartementet sendt forslag til konkrete endringer på høring. Det foreslås endringer i både vegtrafikk- og yrkestransportloven.
-
Ansvarsforhold ved persontransportberedskap må avklares
NHO Transports medlemsbedrifter er lokalisert i hele landet og utgjør dermed en betydelig transportkapasitet og -beredskap i samfunnet. Foreningen har bedt Samferdselsdepartementet klargjøre ansvarsforhold og roller når bedriftene utfører transportstøtte for myndighetene.
-
Positiv utvikling, men langt fra 2019-nivå
Det ble gjennomført 8 millioner flere reiser med buss, båt og bane i andre kvartal 2021 enn i første kvartal, ifølge SSB. Det tilsvarer en vekst på 8 prosent. Sammenlignet med 2. kvartal i 2019 så er dette 38 prosent færre kollektivreiser.
-
Bane
Transport på bane er i sterk vekst, og er en viktig del av medlemsmassen i NHO Transport. Næringen står ovenfor en spennende utvikling i årene som kommer.
-
Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken?
NHO Transport lanserte en ny rapport i februar 2021: Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken? Rapporten er utarbeidet av Stakeholder AS på vegne av NHO Transport