-
Bussjåføryrket i media
Klassekampen hadde 7. juli en lengre artikkel om utfordringene med å rekruttere tilstrekkelig med bussjåfører. Denne artikkelen ble fulgt opp dagen etter med en lengre omtale av anbudssystemet. Denne viste at Yrkestrafikkforbundet og Fagforbundet hadde ulike syn på driftsform.
-
Debatten fortsetter i Klassekampen
Transport.no har tidligere omtalt fire ulike artikler i Klassekampen om bussnæringen og NHO Transports svar via et eget innlegg 15. juli. Ingunn Reistad Jacobsen i Fagforbundet svarte på dette innlegget 18. juli, og NHO Transport har tilbakevist en del av hennes påstander i et nytt innlegg 22. juli.
-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.
-
Følg drømmen ikke strømmen 2023
Onsdag 30. august gikk Følg drømmen ikke strømmen 2023 av stabelen. NHO Transport, SOTIN, NLF med flere kickstartet rekrutteringsturnéen utenfor Børsen i Oslo, som ble offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Formålet er å vise frem de ulike mulighetene som yrkessjåførutdanningen gir, samtidig bevisstgjøre ungdommene om at yrkessjåførfaget er et trygt og godt yrkesvalg.
-
Ber om ekstra midler og forutsigbarhet for kollektivtrafikken
NHO Transport deltok på transport- og kommunikasjonskomiteens høringsmøte på Stortinget om forslag til statsbudsjett 18. oktober. Foreningen la vekt på behovet for ekstra midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken i 2024.
-
Samfunnsøkonomiske gevinster ved økt satsing på kollektivtrafikk
Ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt vil en økt satsing på kollektivtrafikk gi omfattende samfunnsøkonomiske gevinster. Dette bør tillegges sterk vekt når regjeringen skal legge frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan på vårparten.
-
Regjeringen foreslår flere lovendringer for drosjenæringen
Samferdselsdepartementet la frem en lovproposisjon for Stortinget 15.12.23. Sentraltilknytningsplikt for alle drosjeløyvehavere og strengere objektive krav for næringen er blant forslagene til lovendring.
-
Klart ja til bussoppgjøret
Arbeidstakerorganisasjonene har i dag meddelt Riksmekleren at medlemmene har sagt ja til lønnsoppgjøret for bussjåfører. Forhandlingsresultatet fra 07.05.22 blir dermed stående. Totalt 8241 sjåfører deltok i uravstemningen og 71,6 prosent av sjåførene sa ja til resultatet.
-
Informasjon om mulige feilkilder ved intelligent fartstilpasning, ISA
Intelligent Speed Adaption, ISA, blir påbudt ved typegodkjenninger av kjøretøy fra 06.07.22 og for alle nyregistreringer fra 07.07.24. I den forbindelse har Statens vegvesen, Bilimportørenes Landsforening og Sintef samarbeidet for å kartlegge mulige feilkilder ved ISA.
-
Disse bussrutene vil bli rammet ved eventuell konflikt
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet har i dag informert NHO Transport om hvilke bedrifter som vil bli rammet ved en eventuell konflikt. Partene i Bussbransjeavtalen skal møtes hos Riksmekleren 05.-06.02.22.