-
Medvirkning og rekruttering er viktig
En ny veileder for dialog om bedre busstjenester gir bussjåførene innflytelse i anbudsprosesser. Det påpeker NHO Transport i et debattinnlegg i Dagsavisen 16. mai, som oppfølging av Oslo og Akershus Bussarbeiderforenings kritikk om fraværende medvirkning.
-
Dialogmøte om støtteordning for tunge nullutslippskjøretøy
Enova arbeider nå med ny støtteordning for tunge nullutslippskjøretøy. Ordningen vil innbefatte busser utenfor offentlig finansiert kollektivtrafikk. Ordningen vil etter planen lanseres i første kvartal 2024.
-
Mangelfull rapport om kostnadsutviklingen
Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport med betegnelsen Kostnadsdrivere i kollektivtransporten. Denne er utarbeidet på oppdrag for Kommunenes Sentralforbund. NHO Transport mener at rapporten er mangelfull, og foreningen har dermed i brevs form anmodet Transportøkonomisk Institutt om å vurdere å trekke rapporten tilbake.
-
Viktig merknad om ekspressbuss
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité la frem sin budsjettinnstilling 7. desember. Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har i denne forbindelse fremmet en viktig merknad om ekspressbusser og kompensasjon for sosiale rabatter.
-
Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken?
NHO Transport lanserte en ny rapport i februar 2021: Vil Covid-19 pandemien gi langsiktig nedgang for kollektivtrafikken? Rapporten er utarbeidet av Stakeholder AS på vegne av NHO Transport
-
God sommer 😊
NHO Transport ønsker alle en god sommer. Kjør forsiktig, reis kollektivt og ta vare på hverandre Administrasjonen er stengt i uke 28, 29 og 30. Hvis noe haster, kan Jon H. Stordrange kontaktes på telefon 41 50 67 70 eller e-post jon.stordrange@transport.no
-
Kontantstøtte til bedrifter
Bedriftene skal få overført penger på konto for dekning av faste løpende kostnader i dagens situasjon med sviktende omsetning for de aller fleste bransjer. Det er essensen i regjeringens forslag til kontantstøtte. Hensikten er å bidra til at bedriftene overlever dagens spesielle situasjon slik at de kan gjenoppta sin virksomhet når omstendighetene normaliseres.
-
Politisk vilje til å følge dansk kabotasjeregel
NHO Transport arrangerte siste uken i januar bransjetreff for turbussnæringen i Trondheim, hvor flere av bransjens viktigste rammevilkår stod på agendaen.
-
Vellykket kjøreløsning for turbusser i Oslo
Sommeren 2019 har medført et endret kjøremønster til av- og påstigning for turbusser i Oslo, sammenlignet med fjoråret. Ifølge Oslo kommune og bransjen selv har årets løsning fungert svært godt