-
Nye restriksjoner gir inntektstap
Regjeringen innførte en rekke covid-19 relaterte restriksjoner fra og med midnatt 02.12.21. Disse gjelder i første omgang for det sentrale Østlandsområdet, men kan bli implementert i flere regioner eller på landsbasis hvis smitteutviklingen ikke snur.
-
Busselskaper kan benytte regjeringens lønnsstøtteordning
Regjeringen kunngjorde 17.12.21 skissen for en ordning der bedrifter kan søke om støtte til å betale lønn, for å unngå permitteringer som følge av koronatiltak. Finansdepartementet har avklart næringsavgrensinger som angår medlemsbedriftene, etter henvendelse fra NHO Transport.
-
Nytt rundskriv om garantisum for drosjeløyver
Som følge av forskriftsendringer om garantisum for drosjer som trer i kraft 1. januar 2023, har Samferdselsdepartementet sendt ut nytt rundskriv.
-
Enova støtter ladestasjoner for tunge kjøretøy
Enova lanserer et støtteprogram til bedrifter for utbygging av dedikerte ladestasjoner for tunge kjøretøy. Hensikten er å stimulere til økt bruk av tyngre elektriske kjøretøy. Den første søknadsfristen er 31. januar 2023.
-
Uenige om kostnadsrapport
Transportøkonomisk institutt og NHO Transport er uenige om premissene for rapport om kostnadsdrivere i kollektivtransporten, som ble utarbeidet av Transportøkonomisk institutt i høst på oppdrag av Kommunenes Sentralforbund. Dette fremgår av omfattende korrespondanse mellom partene.
-
NHO Transport ga innspill til nytt statsbudsjett
Foreningen deltok på høringsmøter i to fagkomiteer i Stortingets behandling av Statsbudsjettet for 2025. Her kan du lese våre samlede innspill om finansieringsbehov for kollektivtrafikken på kort og lang sikt og ekspressbussenes rolle.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Fortsatt finansieringsgap for kollektivtrafikken
Den fylkeskommunale kollektivtrafikken får bare dekket deler av årets kostnadsøkninger i Revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen vil kompensere kommuner og fylker for en ekstraordinær kostnadsvekst på 6,9 milliarder, men kollektivtrafikken alene har hatt en kostnadsøkning på nesten to milliarder.
-
På vei mot en bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok første del av Drosjeutvalgets utredning 30. juni. Utvalget som ledes av Hans Petter Graver, der NHO Transport er representert, foreslår tiltak som skal sikre gode og trygge drosjetjenester i hele landet.
-
Fortsatt anbudsbasert kollektivdrift i Innlandet
Fylkestinget i Innlandet vedtok i formiddag å avvise et forslag om overgang til fylkeskommunal bussdrift. Dermed opprettholdes dagens anbudssystem. Det var 26 stemmer for såkalt egenregi og 31 stemmer for å fortsette med anbud. Et enstemmig fylkesting vedtok samtidig 11 premisser for å opprettholde ordningen med anbud.
-
Starter opp igjen kartlegging av turbussnæringen
Nå er det høysesong for turbussnæringen. Fra 1. januar 2024 innførte Samferdselsdepartementet nye kabotasjeregler for utenlandske turbusser i Norge. NHO Transport velger derfor å gjenoppta appen for registrering av utenlandske turbusser i Norge. Bli med på registreringen!