-
Drivstofforbruk og klimagassutslipp i den norske bussbransjen
Rapport fra mars 2020 kartlegger drivstofforbruket og klimagassutslippet til norske busser. Fornybarandelen i bussbransjen forventes å passere 50 % i 2020, takket være omfattende bruk av biodrivstoff.
-
Busslappen har gitt Roger Harkestad nye perspektiver på lederrollen i næringen
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.
-
Fortsatt satsing på byvekstavtaler – må også satse på ekspressbussene
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård oppsummerte de viktigste postene i samferdselsbudsjettet på et lukket rådsmøte i Opplysningstrådet for veitrafikken 23. oktober. NHO Transport var representert på møtet og fikk 10 minutter til å presentere foreningens syn på budsjettforslaget.
-
NHO Transport ga innspill til nytt statsbudsjett
Foreningen deltok på høringsmøter i to fagkomiteer i Stortingets behandling av Statsbudsjettet for 2025. Her kan du lese våre samlede innspill om finansieringsbehov for kollektivtrafikken på kort og lang sikt og ekspressbussenes rolle.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Fortsatt finansieringsgap for kollektivtrafikken
Den fylkeskommunale kollektivtrafikken får bare dekket deler av årets kostnadsøkninger i Revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen vil kompensere kommuner og fylker for en ekstraordinær kostnadsvekst på 6,9 milliarder, men kollektivtrafikken alene har hatt en kostnadsøkning på nesten to milliarder.
-
På vei mot en bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok første del av Drosjeutvalgets utredning 30. juni. Utvalget som ledes av Hans Petter Graver, der NHO Transport er representert, foreslår tiltak som skal sikre gode og trygge drosjetjenester i hele landet.
-
Fortsatt anbudsbasert kollektivdrift i Innlandet
Fylkestinget i Innlandet vedtok i formiddag å avvise et forslag om overgang til fylkeskommunal bussdrift. Dermed opprettholdes dagens anbudssystem. Det var 26 stemmer for såkalt egenregi og 31 stemmer for å fortsette med anbud. Et enstemmig fylkesting vedtok samtidig 11 premisser for å opprettholde ordningen med anbud.
-
Godt besøkt seminar
NHO Transport avholdt sitt tradisjonelle seminar i forkant av generalforsamlingen 14.06.23. Det var omkring 50 deltakere, og det var stor variasjon temamessig sett. Seminaret dekket dermed både politiske sider ved kollektivtransporten, næringens rekrutteringsutfordringer og krav til beredskap.