-
Nye krav i drosjenæringen
NHO Transport har besvart Samferdselsdepartementets forslag til endringer i yrkestransportloven, yrkestransportforskriften og kjøretøyforskriften. Departementet foreslår at den som driver drosjevirksomhet skal ha tilstrekkelig faglig kompetanse og stille økonomisk garanti som bevis på tilfredsstillende økonomisk evne. I tillegg skal drosjene ha taklampe.
-
SSB: Færre reiste kollektivt første kvartal i år
142,3 millioner reiser med buss, båt og bane ble gjennomført i 1. kvartal 2022. Dette er en nedgang på 3 prosent sammenlignet med forrige kvartal. Nedgangen i billettinntektene i samme periode var på 6 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå.
-
Stor kartlegging av reisevanene i byområdene
På landsbasis oppga 53 prosent at de hadde svært god eller god tilgang til kollektivtilbudet der de bor. Kollektivreisende i Tromsø og Oslo/Akershus var mest fornøyd med tilbudet. Det viser den nye reisevaneundersøkelsen for de syv største byområdene.
-
Statens vegvesen anbefaler nasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse
Statens vegvesen foreslår å innføre krav til styrket frontbeskyttelse for busser i løyvepliktig transport fra 01.01.23. NHO Transport har levert høringsuttalelse i saken.
-
Uenige om kostnadsrapport
Transportøkonomisk institutt og NHO Transport er uenige om premissene for rapport om kostnadsdrivere i kollektivtransporten, som ble utarbeidet av Transportøkonomisk institutt i høst på oppdrag av Kommunenes Sentralforbund. Dette fremgår av omfattende korrespondanse mellom partene.
-
Transportbransjens rammebetingelser må styrkes
Kollektivtrafikken bør gis best mulig rammevilkår. Slik kan den tilby effektiv mobilitet til flest mulig og bidra til å løse areal- og miljøutfordringene i samfunnet. Gjennom dialog med myndighetene og innspill til høringer deltar NHO Transport aktivt i påvirkning av aktuelle saker, utforming og revidering av lover og forskrifter. Dette inkluderer hvordan EUs regelverk implementeres i Norge.
-
Standardisering gir mer kollektivtrafikk for pengene
I dag har Norge nesten 100 forskjellige bussvarianter, og busser som er innkjøpt i et fylke kan ofte ikke brukes i et annet, fordi kravene til bussene er forskjellige. En ny Norsk Standard for busser som lanseres mandag 16. oktober, kan gi betydelige samfunnsbesparelser. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil være til stede under lanseringen.
-
Flere ønsker seg inn i bussjåføryrket
Midt under koronapandemien er det også positive nyheter å spore. Nye søkertall for videregående skole viser nemlig et jevnt tilsig av unge som velger seg inn i yrkessjåførfaget.