-
Klarsignal for tilskudd til ekspressbussene
EFTAs overvåkingsorgan ESA godkjente 25.11.20 en endring i ordningen med tilskudd til kommersielle buss- og båtruter som følge av covid-19. Det betyr at søknadene om tilskudd til ekspressbussrutene sommeren 2020 omsider kan ferdigbehandles. Tilskuddsordningen blir også forlenget.
-
Skjevheter må ikke videreføres i den nye reiselivspakken
Stortinget skal de nærmeste ukene behandle Næringsdepartementets forslag til ny kompensasjonsordning for reiselivsbedrifter. NHO Transport har på denne bakgrunn oversendt et notat til relevante stortingskomiteer for å unngå at skjevheter ved den generelle kompensasjonsordningen blir videreført i reiselivspakken.
-
Utdyper skjevhetene ved kompensasjonsordningene
Under høringsmøte 21. oktober i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite fikk NHO Transport spørsmål om skjevheter og konkurransevridende effekter knyttet til kompensasjonsordningene. Foreningen har nå sendt et lengre notat til transportkomiteens medlemmer for å utdype problemstillingene, eksemplifisere utilsiktede konsekvenser og unngå at skjevhetene videreføres i den nye reiselivspakken.
-
Revidert smitteveileder
Helsedirektoratet publiserte sent i går ettermiddag en oppdatert versjon av smitteveilederen for kollektivtransport. Denne er ganske generell og gir rom for lokale tilpasninger og fortolkninger.
-
Reisegarantifondet - ber om garantistillelse fra GIEK
NHO har med innspill fra blant andre NHO Transport sendt brev til Stortinget om å sørge for at nødvendig garantistillelse kan gjøres gjennom å utvide re-forsikringsordningen av kredittforsikringen som administreres av GIEK, til også å inkludere re-forsikring/risikoavlastning på garantier stilt av forsikringsselskaper og banker på vegne av reisearrangørene.
-
Fortsatt utfordringer med skoleskyss
NRK kunne i dag melde om at det fortsatt er problemer med skoleskyss og manglende kapasitet på grunn av smittevernbegrensninger og bruk av annet hvert sete i buss. På den annen side har NHO Transport kartlagt at det er 819 turbusser med sjåfører tilgjengelige for å kunne øke kapasiteten.
-
Kontantstøtte til bedrifter
Bedriftene skal få overført penger på konto for dekning av faste løpende kostnader i dagens situasjon med sviktende omsetning for de aller fleste bransjer. Det er essensen i regjeringens forslag til kontantstøtte. Hensikten er å bidra til at bedriftene overlever dagens spesielle situasjon slik at de kan gjenoppta sin virksomhet når omstendighetene normaliseres.
-
Politisk vilje til å følge dansk kabotasjeregel
NHO Transport arrangerte siste uken i januar bransjetreff for turbussnæringen i Trondheim, hvor flere av bransjens viktigste rammevilkår stod på agendaen.
-
Lanserer smitteveileder for kollektivtrafikk
Folkehelseinstituttet har fått i oppdrag av Helsedirektoratet å utarbeide en veileder for å minimalisere faren for Covid-19-smitte ved kollektivreiser. Veilederen skal være klar allerede torsdag 30.04.20, og NHO Transport har gitt innspill til arbeidet.
-
Kan redde et kritisk rutenett
NHO Transport hadde 08.04.20 et møte med statssekretærene Ingelin Noresjø og John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet om ekspressbussnæringens situasjon. De kunne ikke love offentlig støtte til ekspressbussnæringen i en kritisk situasjon, men partene skal ta opp igjen samtalene like over påske.