-
Nytt samferdselsløft fra NHO
God og effektiv mobilitet er et sentralt trekk ved et attraktivt og velfungerende samfunn og grunnlaget for et konkurransedyktig næringsliv. NHO har lansert næringslivets samferdselspolitikk for 2022-2033.
-
Lånegarantiordnigen forlenges
Finansdepartementet har besluttet at garantiordningen for lån til bedrifter forlenges til 30. juni 2021. Det åpnes også for at garanterte lån kan ha en løpetid på inntil seks år.
-
Skjevheter må ikke videreføres i den nye reiselivspakken
Stortinget skal de nærmeste ukene behandle Næringsdepartementets forslag til ny kompensasjonsordning for reiselivsbedrifter. NHO Transport har på denne bakgrunn oversendt et notat til relevante stortingskomiteer for å unngå at skjevheter ved den generelle kompensasjonsordningen blir videreført i reiselivspakken.
-
Utdyper skjevhetene ved kompensasjonsordningene
Under høringsmøte 21. oktober i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite fikk NHO Transport spørsmål om skjevheter og konkurransevridende effekter knyttet til kompensasjonsordningene. Foreningen har nå sendt et lengre notat til transportkomiteens medlemmer for å utdype problemstillingene, eksemplifisere utilsiktede konsekvenser og unngå at skjevhetene videreføres i den nye reiselivspakken.
-
Revidert smitteveileder
Helsedirektoratet publiserte sent i går ettermiddag en oppdatert versjon av smitteveilederen for kollektivtransport. Denne er ganske generell og gir rom for lokale tilpasninger og fortolkninger.
-
Kan redde et kritisk rutenett
NHO Transport hadde 08.04.20 et møte med statssekretærene Ingelin Noresjø og John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet om ekspressbussnæringens situasjon. De kunne ikke love offentlig støtte til ekspressbussnæringen i en kritisk situasjon, men partene skal ta opp igjen samtalene like over påske.
-
Reduserer egenandelen for kompensasjon
På regjeringens pressekonferanse sent tirsdag ettermiddag kunngjorde finansminister Jan Tore Sanner at egenandelen ved tildeling av støtte gjennom den nye kompensasjonsordningen senkes fra kroner 10.000 til kroner 5.000. Dette vil medføre at hele 10.000 flere bedrifter og næringsdrivende blir omfattet av ordningen.
-
Reisegarantifondet - ber om garantistillelse fra GIEK
NHO har med innspill fra blant andre NHO Transport sendt brev til Stortinget om å sørge for at nødvendig garantistillelse kan gjøres gjennom å utvide re-forsikringsordningen av kredittforsikringen som administreres av GIEK, til også å inkludere re-forsikring/risikoavlastning på garantier stilt av forsikringsselskaper og banker på vegne av reisearrangørene.
-
Fortsatt utfordringer med skoleskyss
NRK kunne i dag melde om at det fortsatt er problemer med skoleskyss og manglende kapasitet på grunn av smittevernbegrensninger og bruk av annet hvert sete i buss. På den annen side har NHO Transport kartlagt at det er 819 turbusser med sjåfører tilgjengelige for å kunne øke kapasiteten.
-
Problematiske tidsavvik
Politikerne er flinke og raske med å lansere ulike krisetiltak i dagens situasjon. Problemet er at det ofte går en viss tid fra forslagene presenteres til de er besluttet og iverksatt.