-
Ring 1 er nå stengt
Den 1. juli 2024 stengte Statens vegvesen Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate for all biltrafikk i tre år. Oslo kommune anbefaler de som kan om å sykle, gå eller reise kollektivt.
-
Innspill til ny drosjeregulering
Drosjenæringens regler er i endring. NHO Transport skal besvare høringer fra Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet. Medlemsbedrifter inviteres til å gi innspill i et digitalt møte 10. september.
-
Tre innspill til ny drosjeregulering
NHO Transport har i september og oktober levert skriftlige uttalelser til Samferdselsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Finansdepartementet som angår drosjeområdet.
-
Ny veileder for beregning av nettleie
Nettleien varierer sterkt mellom de ulike nettselskapene og bør dermed ikke reguleres ved hjelp av felles indeks, noe som ville ført til at noen operatører ville bli sterkt underkompensert i forhold til reell kostnadsutvikling. Andre ville blitt overkompensert. Det er dermed utarbeidet en ny veileder for regulering av nettleie, basert på individuell regulering ut fra det enkelte nettselskaps prisutvikling.
-
Mellomoppgjøret endte i streik
Etter å ha meklet i 16 timer på overtid endte årets mellomoppgjør med streik. Ingen av NHO Transports medlemsbedrifter er tatt ut i streik så langt, og en eventuell opptrapping må varsles fire dager før iverksettelse.
-
Sjåfør- og trafikksikkerhet på agendaen nasjonalt og internasjonalt
Forskning fra Transportøkonomisk institutt, perspektiver fra representanter for oppdragsgiver, operatør og sjåfør la grunnlaget for en politisk debatt på Arendalsuka. Forebygging av ulykker, reduserte konsekvenser av ulykker, og styrking av trafikksikkerheten for alle var sentrale tema. Sjåfør- og trafikksikkerhet settes også på agendaen under Busworld i oktober.
-
Nytt samferdselsløft i NHO
Gode transportårer har alltid vært viktige forutsetninger for at folk skal kunne bo og arbeide i hele landet. Et velfungerende samfunn er avhengig av god mobilitet. NHOs femte samferdselsløft ble presentert 19.09.23.
-
Ber Stortinget om et kollektivløft
Regjeringspartiene og SV innleder nå forhandlinger om endelig statsbudsjett for 2024. Finanskomiteen har ansvaret for disse forhandlingene, og Fagforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet, Kollektivtrafikkforeningen, NHO Sjøfart, NHO Transport og Yrkestrafikkforbundet har sendt et felles notat til komiteen.
-
Skulle gjerne hatt flere turbusser
Aftenposten og E24.no hadde 02.07.22 et større oppslag om situasjonen i norsk turbussnæring. De bekrefter at det er for øyeblikket en svært stor aktivitet, og mange kunne ha utvidet virksomheten hvis de hadde hatt flere busser og sjåfører.
-
500 millioner til kollektivtrafikken
SV og regjeringspartiene har lenge forhandlet om forslag til revidert nasjonalbudsjett, og partiene kunne endelig fremlegge en fremforhandlet løsning i formiddag. Det bevilges 500 millioner til den fylkeskommunale kollektivtrafikken for perioden 01.08.22 til og med 31.12.22. Midlene skal ifølge budsjettavtalen kompensere tapte billettinntekter og forhindre rutekutt.