-
Fortsatt uklarheter om drosjereformen
Samferdselsdepartementet sendte 9. desember 2019 ut endringer i yrkestransportforskriften knyttet til drosjereformen. Reformen trer i kraft 1. juli 2020, men det er fortsatt er mange uavklarte spørsmål.
-
Følger utviklingen i Danmark
NHO Transport hadde 26. november et felles møte med representanter fra politisk ledelse i Samferdselsdepartementet samt Arbeids- og sosialdepartementet. Det fremkom blant annet at norske myndigheter følger nøye med på innføringen av nye kabotasjeregler for turbuss i Danmark.
-
Yrkessjåførforskriften er oppdatert
Kravene til grunn- og etterutdanning av yrkessjåfører er oppdatert etter en omfattende høringsprosess i 2018 og 2019. Nye EU-regler og opparbeidede erfaringer var bakgrunnen for at Statens vegvesen Vegdirektoratet initierte endringer i yrkessjåførforskriften.
-
Transportnæringen tar ansvar i arbeidsinkluderingen
Tall fra Næringslivets økonomibarometer for andre kvartal 2019, viser at medlemsbedriftene i NHO Transport gjør det godt når det gjelder å rekruttere personer som trenger ekstra oppfølging eller tiltak for å komme i jobb.
-
Foreslår dyrere biodrivstoff i statsbudsjettet
Regjeringen foreslår å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. januar 2020. For biodiesel vil avgiften utgjøre 3,62 kroner per liter hvis forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt. Det betyr 15 til 18 kroner i økte driftskostnader per mil for en buss eller lastebil med biodrivstoff. På den annen side blir det ingen endringer i merverdiavgiften i statsbudsjettet.
-
NSB vil bruke utenlandske turbusser
NRK har i dag meldt at NSB har søkt Samferdselsdepartementet om tillatelse til å bruke utenlandske turbusser for å dekke behovet for "buss for tog" til sommeren. NHO Transport påpeker overfor NRK at NSB er for opptatt av pris fremfor miljø og kvalitet.
-
Klar for comeback
Uber Pop er velkommen tilbake til Norge. Men det forutsetter to ting. For det første må selskapet og sjåførene betale skatt og avgifter på lik linje med andre aktører. For det andre må det være like konkurransevilkår for Uber og resten av bransjen. Samtidig vil opphevelse av tilslutningsplikten og -retten skape ny dynamikk i taxi-markedet.
-
Belte i buss kampanjen våren 2018 - hvordan gikk det?
Det ble våren 2018 gjennomført landsomfattende kontroller av beltebruk i buss. Nå er resultatene fra vårens kontroll klare.
-
Hjelp oss å kartlegge turbussbransjen
Det er ingen som kjenner omfanget av utenlandske turbilers virksomhet i Norge. NHO Transport gjennomfører i sommer en undersøkelse og ønsker hjelp til å få registrert utenlandske turbiler, samt få innspill på et kort spørreskjema. Undersøkelsen vil resultere i en sluttrapport som vil brukes for å sikre bedre rammevilkår for bransjen.
-
Trøndelag foreslår en restriktiv ekspressbusspolitikk
Trøndelag fylkeskommune vil innføre nye og mer restriktive retningslinjer for tildeling av løyver for ekspressbussruter. Bransjen frykter at disse vil gjøre det uinteressant å drive ekspressbussvirksomhet i fylket. Dette vil kundene, distriktene, miljøet, reiselivet og skattebetalerne tape på.