-
Ekspressbussenes rolle i kollektivtilbudet
NHO Transport hadde 16. november et konstruktivt møte med statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet. Følgende punkt i regjeringens Hurdalsplattform var utgangspunktet for møtet: "Legge til rette for at ekspressbussene skal spille en viktig rolle i kollektivtilbudet".
-
Følger ikke opp Stortingets vedtak om kollektivtrafikken
Regjeringen har ikke fulgt opp Stortingets anmodningsvedtak av 23.01.22 i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett, som ble presentert 12.05.22. I tillegg har regjeringen forlatt nullvekstmålet, som det så langt har vært bred politisk enighet om.
-
Hovedinnlegg om miljøsmart elbilpolitikk i Dagens Næringsliv
Norge har vært et foregangsland for innfasing av elbiler. Nå må vi igjen gå foran ved å utvikle en miljøsmart avgiftspolitikk for elbiler. Den bør skape grunnlaget for valg av de meste klimavennlige modellene og begrenset bilbruk i og omkring byene. Det er NHO Transports hovedbudskap i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv 13.06.22.
-
Opplæringskontorenes rolle er sikret
Stortinget skal vedta ny opplæringslov. Etter påtrykk fra blant andre NHO, LO og Sotin slår nå Arbeiderpartiet og Senterpartiet fast at opplæringskontorene fortsatt kan være part i lærekontrakt selv om de skal reguleres som et samarbeidsorgan.
-
Midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene
Ekstremværet Hans har medført at mange veier er stengt og en del toglinjer er ute av drift. For å lette på situasjonen, har Statens Vegvesen gitt midlertidig unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelser for førere som "utfører nasjonal og internasjonal veitransport av gods og personer, og som påvirkes av den ekstraordinære værsituasjonen i Sør-Norge og forsinkelsene dette medfører".
-
Foreslår mer fleksible regler for turbussjåfører
EU-kommisjonen fremmet 24. mai forslag om mer fleksible kjøre- og hviletidsregler for turbussjåfører. Den pålagte pausen på 45 minutter etter fire og en halv time skal ifølge forslaget kunne deles inn i to pauser på 30 pluss 15 minutter. Alternativt kan man avholde tre pauser på 15 minutter hver.
-
Bli med på Kollektivkonferansen 2023
Kollektivtrafikkforeningen inviterer til ny konferanse 16.11.23. Bærekraftig mobilitet til alle er tema for årets konferanse, og det er mulig til å delta enten fysisk i Oslo eller digitalt.
-
Kollektivprisen og Årets ildsjel 2023
Hvem fortjener prisene Kollektivprisen 2023 og Årets ildsjel i kollektivtrafikken 2023? Fristen for å nominere dine favoritter er 1. september
-
Høringssvar – Endring av drosjeforskriften i Oslo – Innføring av miljøkrav til drosjenæringen
Les mer om Oslo kommunes forslag til endring av drosjeforskriften i Oslo med innføring av miljøkrav til drosjenæringen, datert 15.08.2017.
-
Høringssvar - NOU 2017:4 Delingsøkonomien - muligheter og utfordringer
Les mer om delingsøkonomiens muligheter og utfordringer som omhandler drosjemarkedet.