-
Skatteutvalgets forslag vil svekke kollektivtrafikken
Skatteutvalgets anbefaling om å innføre én enhetlig merverdiavgiftssats på 25 prosent vil få negative konsekvenser for kollektivtilbudet og de kollektivreisende, mens privatbilismen blir tilsvarende styrket. NHO Transport har derfor argumentert mot at dette forslaget fra flertallet i utvalget gjennomføres.
-
Strengere sikkerhetskrav for buss fra 1.10.23
Samferdselsdepartementet har besluttet at nye busser i løyvepliktig transport skal ha en sterkere konstruksjon i front. Kravet til sikkerhetselementet R-29 vil gjelde for busser som førstegangsregistreres i Norge fra og med 1.10.23.
-
Drosjeløyvehavere må ha fagkompetanse
Det skal igjen stilles krav til dokumentert fagkompetanse for drosjeløyvehavere. Endringen i yrkestransportlova skal bidra til en mer seriøs næring og like konkurransevilkår mellom aktørene.
-
OsloBuss tildelt tilskudd til hurtigladere
Oslo kommune gir nye 25 millioner kroner i støtte til 27 nye offentlig tilgjengelige ladepunkter for lastebiler og busser. Oslobuss har fått tilskudd til hele 16 av disse. Ladestasjonen vil være klar til å ta imot kunder i juni 2024.
-
Planen for busslærlinger under 21 år bør oppdateres
Bussnæringen ønsker flere kvalifiserte bussjåfører via videregående skole. Siden 2012 har Norge tillatt et prøveprosjekt for lærlinger til persontransport under 21 år. Basisen er EUs yrkessjåførdirektiv og en tilhørende handlingsplan med vilkår for disse lærlingene. NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Sotin ber nå Statens vegvesen om at handlingsplanen blir oppdatert i tråd med ny læreplan og øvrig utvikling.
-
Klima og miljø skal vektes minimum 30 prosent i offentlige anskaffelser
Fra 01.01.24 skjerper regjeringen kravene til å ivareta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Hovedregel blir at klima- og miljøhensyn må vektes med minimum 30 prosent. Hensikten er å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning.
-
Webinar 25. august: Ny analyse av kostnadsrisikoen og balansen i busskontrakter
Oslo Economics har analysert reguleringen av energipriser og andre kostnader i anbudskontrakter for buss. Funn og anbefalinger presenteres på et webinar for fylkeskommunale oppdragsgivere og NHO Transports medlemsbedrifter fredag 25.08.23 kl. 9-10.
-
Reis kollektivt til byens beste
Aftenposten hadde 15. august en lederartikkel om konsekvenser for trafikkavviklingen i Oslo når Ring 1 skal stenges i tre år i forbindelse med bygging av nytt regjeringskvartal. Avisen anmoder om statlig hjelp til redusert biltrafikk og flere kollektivreiser i denne perioden.
-
Omfattende rapport om balansert indeksbruk
NHO Transport og NHO Sjøfart har fått Oslo Economics til å utarbeide en omfattende rapport om balansert indeksbruk ved anbudskontrakter innen person- og sjøtransport. Rapporten konkluderer med at forutsigbar og nøyaktig prisregulering vil gi gevinster for både oppdragsgiver og operatør.
-
Sender brev til EU-kommisjonær
NHO Transport og søsterorganisasjonene i Danmark, Sverige, Finland og Island har sendt et felles brev til EUs kommisjonær for transport, Adina Valean. I brevet ber de fem organisasjonene at det innføres felles EU-regler for kabotasje på turbussiden.