-
-
Endring av maksimalpriser for drosjer
Konkurransetilsynet har bestemt at maksimalprisene for løyvepliktig drosjetransport skal økes med 5,1 prosent. Årsaken er økte kostnader for drosjenæringen. Drosjetransport er maksimalprisregulert i kommuner hvor det er færre enn 20.000 innbyggere og mindre enn 80 innbyggere per kvadratkilometer.
-
NHOs anskaffelseskonferanse 2024
Den årlige anskaffelseskonferansen arrangeres i Næringslivets Hus 30. mai. Forslag til ny norsk anskaffelseslov, grønn omstilling, små og mellomstore bedrifter og hva kunstig intelligens kan gjøre i offentlige anskaffelser er blant temaene på konferansen.
-
Nye drosjeregler innføres
Stortinget har vedtatt nye drosjeregler. Blant annet innføres sentraltilknytningsplikt for drosjeløyvehavere og krav om sentralløyve for å drive drosjesentral med tilhørende plikter. Samferdselsdepartementet har i et brev til NHO Transport informert om innholdet og iverksettelsen av lovendringene.
-
Varslingskanaler for bedrifter og deres ansatte
NHO Transports medlemsbedrifter og deres sjåfører observerer mye langs norske veier. Foreningen oppfordrer derfor sjåfører og bedrifter til å benytte allerede eksisterende kanaler for varsling av ureglementerte hendelser.
-
Alle som har drosjeløyve må tilknyttes en sentral
Fra 01.09.24 iverksettes nye drosjeregler. Det blir sentraltilknytningsplikt for drosjeløyvehavere. De som vil drive drosjesentral må tilfredsstille objektive krav og ivareta en rekke plikter. Samferdselsdepartementet fastsetter overgangsordninger for aktørene.
-
Førstehjelp i transportbransjen
God førstehjelp kan redde liv. På oppdrag for Helsedirektoratet har Standard Norge laget bransjevise førstehjelpsveiledninger. NHO Transport deltok i arbeidsgruppen for den nylig publiserte veilederen for førstehjelp i transportbransjen, sammen med andre bransjerepresentanter, myndigheter og opplæringsaktører. Veilederen er gratis.
-
3,5 prosent lønnsvekst innen bussnæringen
Teknisk beregningsutvalg eller TBU la i dag frem sin foreløpige rapport foran vårens mellomoppgjør. Denne viste at lønnsveksten for 2022 lå på 3,5 prosent innen bussnæringen. Gjennomsnittlig industriarbeiderlønn økte også med 3,5 prosent.
-
Skatteutvalgets forslag vil svekke kollektivtrafikken
Skatteutvalgets anbefaling om å innføre én enhetlig merverdiavgiftssats på 25 prosent vil få negative konsekvenser for kollektivtilbudet og de kollektivreisende, mens privatbilismen blir tilsvarende styrket. NHO Transport har derfor argumentert mot at dette forslaget fra flertallet i utvalget gjennomføres.
-
Strengere sikkerhetskrav for buss fra 1.10.23
Samferdselsdepartementet har besluttet at nye busser i løyvepliktig transport skal ha en sterkere konstruksjon i front. Kravet til sikkerhetselementet R-29 vil gjelde for busser som førstegangsregistreres i Norge fra og med 1.10.23.