-
Stortinget har vedtatt nye drosjeregler
Stortinget vedtok 05.03.24 flere endringer i yrkestransportlova. Drosjeløyvehavere får igjen sentraltilknytningsplikt. Det blir også krav om sentralløyve for å drive drosjesentral med tilhørende plikter for sentralen. Løyveplikten for drosjeløyve er justert.
-
Hovedoppgjøret er i gang
Partene knyttet til Bussbransjeavtalen overleverte sine respektive krav foran årets hovedoppgjør den 22. mars. Konkrete forhandlinger starter 17. april.
-
Lønnsoppgjøret for bussjåførene er endelig godkjent
Resultatet fra forhandlingene om lønnsoppgjøret for bussjåførene er endelig godkjent via arbeidstakersidens uravstemning. Oppgjøret har en ramme på 5,2 prosent, noe som samsvarer med resultatet fra oppgjøret på frontfagsiden.
-
Sett inn flere busser i Stor-Oslo
Flere må reise sammen når veikapasiteten i Oslo begrenses kraftig de kommende tre årene. I debattinnlegg i henholdsvis Aftenposten og Budstikka argumenterer NHO Transport for at busstilbudet må styrkes etter sommeren. Det krever politisk prioritering både lokalt og nasjonalt.
-
Ber om prioritering av kjøreseddelsøknader
NHO Transport ser alvorlig på situasjonen med vedvarende og uforholdsmessig lang tid for politiets behandling av søknader om kjøreseddel. Foreningen har derfor i brev til Politidirektoratet bedt om at det tas umiddelbart grep.
-
Nye og mer effektive klimatiltak for persontransporten
Miljødirektoratets nye tiltak for å redusere utslipp fra persontransporten bør tillegges vekt når Stortinget i juni behandler Nasjonal transportplan 2025-2036. I et debattinnlegg i Dagens Næringsliv foreslår NHO Transport en nasjonal strategi for å øke kollektivtrafikkens andel av reisende fra 13 prosent i 2022 til 18 prosent i 2035.
-
Forskrift til ny opplæringslov fastsatt
Forskrift om grunnskoleopplæringa og den videregående opplæringa (opplæringsforskriften) ble fastsatt 3. juni. Denne vil tre i kraft 1. august, samtidig med den nye opplæringsloven.
-
Ber myndighetene prioritere kontroll av turbusskabotasje denne sommeren
I et brev til Statens vegvesen og politiet ber NHO Transport om at kontroll av utenlandsk turbusskabotasje blir høyt prioritert sommersesongen 2024. Dette i lys av det nye rammeverket for kontroll med persontransportkabotasje.
-
Kjøreseddel - tips for å unngå mangelfulle søknader
Lang saksbehandling på kjøreseddelsøknader er noe persontransportbedriftene dessverre opplever over hele landet. Likevel er det noe sjåfører og bedriftene kan gjøre selv for å lette situasjonen.
-
Nytt kunnskapsgrunnlag om buss og annen kollektivtransport
Mellom 2010 og 2019 tok kollektivtrafikken hele passasjerveksten i Norge. Etter tilbakegang under pandemien, tok kollektivtrafikken en stor del av markedet tilbake i 2023. Billettinntektene er lavere, og kostnadene er høyere enn før. Dette legger økt press på offentlige budsjetter fremover.