-
Ber myndighetene kontrollere turbusskabotasje i 2025
Etter fjorårets sesong frykter NHO Transport at utenlandske operatører vil øke kabotasjekjøringen i Norge i 2025. Derfor sendte foreningen en henvendelse før nyttår til ansvarlige kontrollmyndigheter med en sterk oppfordring om å prioritere kontroll og håndheving av regelverket i kommende sesong.
-
Fristen for sentraltilknytningsplikt er utsatt
Samferdselsdepartementet har utsatt fristen for når løyvehavere må være tilknyttet en drosjesentral med én måned til 1. april 2025. Årsaken er at vilkårene for dispensasjonsadgang ikke er kjent for løyvemyndigheten og næringen.
-
Sentrale myndigheter må stille konkrete krav til bussmateriell
I et felles brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård samt justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen skriver NHO Transport og Næringslivets Sikkerhetsråd at sentrale myndigheter straks må utarbeide et mer konkret regelverk og mer spesifikke krav ved bestilling av rutebusser. Dagens rammer er svært lite konkrete og retningsgivende.
-
Kamilla (25) norgesmester i persontransportfaget
Yrkes-NM 2025 ble arrangert 1.-3. april i Førde. Her konkurrerte yrkesfagelever og -lærlinger om å bli Norges beste fagarbeidere. Kamilla Strømmen (25) vant i persontransportfaget.
-
Lærdom fra vinterens bussutfordringer i Oslo
"Det er ikke bare Unibuss AS som har røde tall. Utviklingen har gått fra svak til negativ lønnsomhet i bussnæringen. Hvis dette fortsetter, kan flere fylkeskommunale oppdragsgivere oppleve at operatørene må avvikle eller ikke gir tilbud ved nye anbud fordi kontraktene er tapsbringende". Dette skriver næringspolitisk sjef Jofri Lunde og administrerende direktør Jon H. Stordrange i et innlegg i Aftenposten 22. mars.
-
Historisk enighet i bussoppgjøret
Det ble oppnådd enighet i årets hovedoppgjør på bussiden på morgenkvisten fredag 19.04.24. Partene hadde da forhandlet i åtte timer på overtid, og det er første gang man har blitt enige under forhandlinger og dermed unngått mekling.
-
Lærdom for offentlig-privat samarbeid
Et velfungerende leverandørmarked er nødvendig for å sikre effektiv og innovativ drift av kollektivtilbudet. Utfordringene til Unibuss AS i 2024 har fått omfattende medieomtale. Anbudssystemet bør forbedres for å unngå tilsvarende situasjoner i fremtiden.
-
Garantisum for løyver for 2025
Etter yrkestransportforskriften §§ 7 og 52 d skal søker ved søknad om løyve framlegge en garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Samferdselsdepartementet har fastsatt satser og vilkår som gjelder for løyver til turvogn, drosje og drosjesentral i 2025.
-
Bus Nordic skal brukes og utvikles
Bus Nordic er felles anbefalte krav til rutebusser i Norden, til bruk i offentlige anbud. Standarden skal fremme utviklingen av attraktive og kostnadseffektive busser, som oppfyller de reisendes behov. Nå er det mulig å foreslå endringer i Bus Nordic.