-
Mulighet for økt fleksibilitet i gjennomføring av obligatorisk etterutdanning
NHO Transport har sendt et brev til Statens Vegvesen om behovet for mer fleksible regler for gjennomføring av den obligatoriske etterutdanningen. I Sverige kan man eksempelvis ta deler av etterutdanningen elektronisk og spre de fem kursdagene tidsmessig sett.
-
Taxiselskaper inngår nordisk app-samarbeid
De fire ledende drosjesentralene i Norge, Sverige, Danmark og Finland inngår nå et samarbeid som vil omfatte over to millioner kunder. Drosjekunder som reiser på tvers av landegrensene vil dermed få lettere tilgang til taxitjenester når de ankommer Stockholm, Helsinki, København og Oslo, i tillegg til en rekke andre norske og nordiske byer og steder.
-
Innfører klare kabotasjebegrensinger
Samferdselsdepartementet har sent i ettermiddag offentliggjort nye og klare regler for utenlandske turbussers framtidige kabotasjevirksomhet i Norge. Disse trer i kraft allerede fra og med 01.01.24 og medfører blant annet at en utenlandsk turbuss kun kan utføre kabotasjeoppdrag i 20 dager før den må forlate Norge.
-
Bedre tilbud viktigere enn billige billetter
Kollektivtrafikk er tema for debatt i Aftenposten nest siste uka i 2023. Rimelige månedskort er ikke løsningen for å få flere til å parkere bilen, ifølge forskere ved Transportøkonomisk institutt. NHO Transport fulgte opp med å poengtere at politikerne bør prioritere å styrke kollektivtilbudet fremfor billigere billetter.
-
Webinar om viktige endringer i arbeidsmiljøloven
Stortinget har vedtatt endringer i arbeidsmiljøloven som er ment å styrke de ansattes rett til heltidsstillinger. Lovendringen trer i kraft 1. januar 2023.
-
Endringer i rabattordningene for kollektivreisende
Samferdselsdepartementet varsler om en utvidelse av ordningen med honnørrabatt i kollektivtransporten. Den omfatter uføre flyktninger med supplerende stønad, og personer som mottar en varig trygdeytelse på minst 50 prosent uførhet uavhengig av nasjonalitet og bostedsland.
-
La elbilen stå i garasjen
I et debattinnlegg i Aftenposten argumenterer NHO Transport for hvorfor flere bør reise kollektivt i byene. Da bør blant annet bompengerabatten for elbiler fjernes, slik samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har tatt til orde for.
-
Forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid
NHO Transport har besvart høring om forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid.
-
Arbeidsgruppe for å ta tilbake tidligere kollektivandeler
Samferdselsdepartementet har besluttet å etablere en arbeidsgruppe for å gi svar på hva som kan gjøres for å reetablere tidligere kollektivandeler etter at alle covid-19-relaterte restriksjoner er opphevet. Arbeidsgruppen skal levere sine innspill allerede 8. april 2022.
-
TBU-tall som forventet
Teknisk Beregningsutvalg eller TBU offentliggjorde i dag tallene for lønnsveksten i 2021. Disse tallene utgjør et viktig grunnlag for det kommende hovedoppgjøret. Ifølge TBU var lønnsveksten i NHO-området på tre prosent. Rammen for mellomoppgjøret i 2021 var 2,7 prosent.