-
Oppdatert veileder for trygg turbusstransport
I dialog med medlemsbedrifter har NHO Transport oppdatert sin veileder for trygg turbusstransport. Veilederen er nå tydeligere i ansvarsforholdet mellom bestiller og bussbedrift i forhold til dimensjonering av kapasitet, i tillegg til at veilederen er oversatt til engelsk.
-
Innspill til Nasjonal transportplan 2022-2030
Kollektivtrafikken må gjenvinne og styrke sin rolle etter koronapandemien. Den praktiske politikken må sørge for en slik utvikling. Det sa NHO Transport til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite 12.04.21.
-
Seminar om fremtidens kollektivtrafikk
Kollektivtrafikkforeningen inviterer til seminaret "Fremtidens kollektivtrafikk i Norge 2025» den 09.04.21 kl. 09. En ny rapport lanseres på seminaret, som gjennomføres digitalt.
-
Forslag om turbusskompensasjon
Seks stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har fremmet et såkalt representantforslag om kompensasjon til turbusselskaper med egen- eller bankfinansiering av driftsmidlene. En slik kompensasjon vil medføre at leasing- og egen- eller bankfinansiering sikres likebehandling i forhold til kompensasjonsordningen.
-
Endelig avklaring om skatt på frikort
Arbeidsgiver skal fastsette skattemessige verdi av frikortene for ansatte i busselskaper. Verdien skal baseres på ansattes naturlige reise- og bruksområde. Dette fremgår av et brev til NHO Transport fra Finansdepartementet i dag.
-
Klargjør dispensasjonsmuligheter
Etter at drosjereformen trådte i kraft 01.11.20 har det vært en viss usikkerhet rundt dispensasjonskravene for å søke unntak fra merking og taksameter. Samferdselsdepartementet oppklarer nå regelverket på dette området.
-
Ja til bussoppgjøret
Arbeidstakerorganisasjonene har i dag meddelt Riksmekleren at medlemmene har sagt ja til lønnsoppgjøret for bussjåfører. Det blir dermed ingen ny streik, og forhandlingsresultatet fra 1. oktober blir stående.
-
To viktige avklaringer om støtteordninger
NHO Transport har denne uken mottatt to viktige svarbrev fra henholdsvis Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. Førstnevnte vil ikke endre praksis for å sikre likebehandling uavhengig av organisasjonsstruktur ved søknad om kompensasjon. Samferdselsdepartementet følger opp dette og fastslår at et foretak ikke kan søke om kompensasjon fra to ulike ordninger selv om søknadene er knyttet til omsetningssvikt i to dokumentert adskilte virksomhets- eller forretningsområder.
-
Statsbudsjettet for 2021: Godt nytt for kollektivtrafikken
Regjerningen la i dag frem forslag til statsbudsjett for 2021. Budsjettet skal endelig vedtas av Stortinget i desember 2020. Kollektivtrafikken er ennå sterkt preget av koronapandemien. Regjeringen vil dermed fortsatt gi ekstra kompensasjon til fylkeskommunene.
-
Statens vegvesen vil transportkriminalitet til livs
Statens vegvesen har i en ny rapport foreslått å etablere en tverretatlig faggruppe for å bekjempe transportkriminalitet, samt klargjøre reglene for persontransportkabotasje. Tiltakene ønskes velkomment av NHO Transport.