-
Høringssvar - Rammeverk for innreise mars 2022
Innspill til myndighetenes innreisetiltak ved fremtidige utbrudd eller virus
-
Høring - endret omsetningskrav for biodrivstoff til veitrafikken og innføring av omsetningskrav for ikke-veigående maskiner
NHO Transport har gitt høringsuttalelse til Miljødirektoratet om hvordan bruken av biodrivstoff skal reguleres. Veibruksavgiften for bærekraftig biodrivstoff utover omsetningskravet bør fjernes. Det må opprettes et regnskap og en ordning for å omsette 100%-volumer utenfor omsetningskravet.
-
Høringssvar - Forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid
NHO Transport har besvart høring om forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid.
-
Handlingsplanen for busslærlinger fra 2012 bør oppdateres
Tilgang på kvalifiserte yrkessjåfører er avgjørende for å ha et godt og trygt kollektivtilbud i hele landet. I 2012 tillot Norge et prøveprosjekt for lærlinger til persontransport under 21 år med basis i EUs yrkessjåførdirektiv. En egen handlingsplan med vilkår for disse lærlingene ble utarbeidet i den forbindelse.
-
Mer midler for å unngå kutt i kollektivtilbudet
I et høringsnotat til Stortingets finanskomite ber NHO Transport om mer midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Dette er nødvendig for å unngå omfattende rutekutt i flere fylker.
-
Lærdom fra omstilling til elbusser
Forskere ved K2 i Sverige har analysert den raske overgangen til elektriske bybusser i kollektivtrafikken. Langsiktig strategi for eierskap til ladeinfrastruktur og depoter anbefales for å få en bærekraftig utvikling. Dessuten bør det etableres en plattform for kunnskapsdeling om elektrifiseringen.
-
Veileder for dialog om bedre busstjenester
For å sikre et attraktivt kollektivtilbud er det viktig med samarbeid og innspill fra alle involverte aktører. En ny veileder gir en enkel innføring i når og hvordan de ansattes representanter kan påvirke anbudsprosesser i kollektivtrafikken.
-
Ny Nasjonal transportplan uten samordning og satsing
Ny Nasjonal transportplan er ikke samordnet med Klimautvalgets anbefalinger. Den er ser heller ikke den fylkeskommunale kollektivtrafikken, regionale ruter og statlige tilbud i sammenheng.