-
Strengere krav til drosjenæringen fra nyttår
Fra 1. januar 2023 skjerpes kravene til løyvehavere i drosjenæringen. Det blir igjen krav om bankgaranti og taklampe. Kjøretøyene skal være registrert som drosje i Kjøretøyregisteret og godkjent taksameter må dokumenteres. Løyvemyndigheten får hjemmel til å gi dispensasjon fra kravet om loggføring av drosjeturer.
-
Fornyet allmengjøring for persontransport med turbil
Tariffnemnda har vedtatt å videreføre forskriften om allmengjorte betingelser for turbil. Ajourført forskrift trer i kraft fra og med 15.12.22 og medfører at allmenngjort timelønn heves til kroner 194,12.
-
Høring om anerkjennelse av ukrainske førerkort for alle førerkortklasser
Statens vegvesen har sendt på høring forslag om at anerkjennelse av ukrainske førerkort skal utvides fra ett år til å gjelde for hele perioden ukrainske flyktninger kan gis kollektiv beskyttelse i Norge. Det foreslås også at anerkjennelsen endres fra kun å gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.
-
Et forutsigbart budsjettforslag for 2022
Solberg-regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2022 i dag. Dette inneholdt få endringer på samferdselssiden. Det er positivt med satsing på byvekstavtalene, men det er ikke avsatt nødvendige midler til omstilling av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-
Tilskuddordning for bussladere i Oslo
Oslo kommune har nå en tilskuddsordning til etablering av ladepunkter for lastebiler, turbusser eller andre tyngre kjøretøy.
-
Fra bøter til gebyr
I forbindelse med regjeringens arbeid mot arbeidslivskriminalitet vil Statens vegvesen fra 1. september få mulighet til å ilegge gebyrer på stedet for brudd på blant annet kjøre- hviletidsreglene, fremfor anmeldelse.
-
Kritisk til danske kabotasjeregler
EU-kommisjonen har bedt Danmark om å avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbusser. Landet innførte 01.11.19 en begrensning på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet på syv dager per måned. Etter syv dager må bussene ut av Danmark og vente i 30 dager før eventuell retur.
-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler bør kompenseres
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik fra Senterpartiet har stilt et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø om dekning av løyvehavernes tilknytningsavgifter til drosjesentralene. Disse blir ikke lenger dekket via kompensasjonsordningen.
-
Fornyelse av allmenngjøringsforskriften
Tariffnemnda vedtok på sitt møte 10. og 11. mai å fornye allmenngjøringen av minstelønnssatsene for turbussjåfører. De nye satsene blir kroner 185,12 for turbussjåfører med fagbrev og kroner 174,12 for sjåfører uten fagbrev.
-
Vil ikke dekke sentraltilknytningsavgift
Løyvehaverne på drosjesiden får ikke lenger dekket sentraltilknytningsavgiften via kompensasjonsordningen. Dette reagerer NHO Transport på og har dermed sendt et eget notat om saken til næringsminister Iselin Nybø.