-
Høringssvar - Forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid
NHO Transport har besvart høring om forslag til endringer i arbeidsmiljøloven for å styrke retten til heltid.
-
Høring - endret omsetningskrav for biodrivstoff til veitrafikken og innføring av omsetningskrav for ikke-veigående maskiner
NHO Transport har gitt høringsuttalelse til Miljødirektoratet om hvordan bruken av biodrivstoff skal reguleres. Veibruksavgiften for bærekraftig biodrivstoff utover omsetningskravet bør fjernes. Det må opprettes et regnskap og en ordning for å omsette 100%-volumer utenfor omsetningskravet.
-
Handlingsplanen for busslærlinger fra 2012 bør oppdateres
Tilgang på kvalifiserte yrkessjåfører er avgjørende for å ha et godt og trygt kollektivtilbud i hele landet. I 2012 tillot Norge et prøveprosjekt for lærlinger til persontransport under 21 år med basis i EUs yrkessjåførdirektiv. En egen handlingsplan med vilkår for disse lærlingene ble utarbeidet i den forbindelse.
-
Mer midler for å unngå kutt i kollektivtilbudet
I et høringsnotat til Stortingets finanskomite ber NHO Transport om mer midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken. Dette er nødvendig for å unngå omfattende rutekutt i flere fylker.
-
Høringssvar - Rammeverk for innreise mars 2022
Innspill til myndighetenes innreisetiltak ved fremtidige utbrudd eller virus
-
Høring - forslag til regelverk for kontrollutrustning i drosje
Regelverk for kontrollutrustning i drosje
-
Et forutsigbart budsjettforslag for 2022
Solberg-regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2022 i dag. Dette inneholdt få endringer på samferdselssiden. Det er positivt med satsing på byvekstavtalene, men det er ikke avsatt nødvendige midler til omstilling av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-
Holder fast på syv-dagers regelen for kabotasje
Den danske regjeringen har nå svart på EU-kommisjonens "begrunnede uttalelse" om Danmarks begrensninger på utenlandske turbussers virksomhet i Danmark. Den danske regjeringen fastholder sine regler. Samtidig ber den EU-kommisjonen om å fremme en annen og lignende begrensning enn syv dager hvis kommisjonene ikke kan akseptere den danske løsningen.
-
Høring om anerkjennelse av ukrainske førerkort for alle førerkortklasser
Statens vegvesen har sendt på høring forslag om at anerkjennelse av ukrainske førerkort skal utvides fra ett år til å gjelde for hele perioden ukrainske flyktninger kan gis kollektiv beskyttelse i Norge. Det foreslås også at anerkjennelsen endres fra kun å gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.