-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.
-
Følg drømmen ikke strømmen 2023
Onsdag 30. august gikk Følg drømmen ikke strømmen 2023 av stabelen. NHO Transport, SOTIN, NLF med flere kickstartet rekrutteringsturnéen utenfor Børsen i Oslo, som ble offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Formålet er å vise frem de ulike mulighetene som yrkessjåførutdanningen gir, samtidig bevisstgjøre ungdommene om at yrkessjåførfaget er et trygt og godt yrkesvalg.
-
Ber om ekstra midler og forutsigbarhet for kollektivtrafikken
NHO Transport deltok på transport- og kommunikasjonskomiteens høringsmøte på Stortinget om forslag til statsbudsjett 18. oktober. Foreningen la vekt på behovet for ekstra midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken i 2024.
-
Debatten fortsetter i Klassekampen
Transport.no har tidligere omtalt fire ulike artikler i Klassekampen om bussnæringen og NHO Transports svar via et eget innlegg 15. juli. Ingunn Reistad Jacobsen i Fagforbundet svarte på dette innlegget 18. juli, og NHO Transport har tilbakevist en del av hennes påstander i et nytt innlegg 22. juli.
-
Regjeringen foreslår flere lovendringer for drosjenæringen
Samferdselsdepartementet la frem en lovproposisjon for Stortinget 15.12.23. Sentraltilknytningsplikt for alle drosjeløyvehavere og strengere objektive krav for næringen er blant forslagene til lovendring.
-
Bussjåføryrket i media
Klassekampen hadde 7. juli en lengre artikkel om utfordringene med å rekruttere tilstrekkelig med bussjåfører. Denne artikkelen ble fulgt opp dagen etter med en lengre omtale av anbudssystemet. Denne viste at Yrkestrafikkforbundet og Fagforbundet hadde ulike syn på driftsform.
-
Holder fast på syv-dagers regelen for kabotasje
Den danske regjeringen har nå svart på EU-kommisjonens "begrunnede uttalelse" om Danmarks begrensninger på utenlandske turbussers virksomhet i Danmark. Den danske regjeringen fastholder sine regler. Samtidig ber den EU-kommisjonen om å fremme en annen og lignende begrensning enn syv dager hvis kommisjonene ikke kan akseptere den danske løsningen.
-
Ber om hjelp til inndekning av drivstoffkostnader
Drivstoffprisene har økt kraftig de siste ukene, og disse varierer sterkt fra en dag til en annen. Dette tærer i første omgang på busselskapenes likviditet, men på sikt må store deler av kostnadene dekkes av fylkeskommunale oppdragsgivere via kontraktsfestede bestemmelser. Kollektivnæringen blir dermed utarmet på sikt, og Kollektivtrafikkforeningen samt NHO Transport har nå bedt regjeringen om bistand til nødvendig inndekning av økte driftskostnader.
-
Kompenserer tapte billettinntekter til august
Ifølge media har SV og regjeringspartiene i kveld blitt enige om den endelige "krisepakken" og dermed nødvendige endringer i statsbudsjettet for å finansiere alle kompensasjonsordninger. Enigheten medfører at staten vil kompensere fylkeskommunene for tapte billettinntekter til august.
-
Ny tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei
"Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025" er klar. Den inneholder totalt 179 tiltak for å styrke trafikksikkerheten. Vegdirektør Ingrid Hovland overleverte planen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 11.03.22.