-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler bør kompenseres
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik fra Senterpartiet har stilt et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø om dekning av løyvehavernes tilknytningsavgifter til drosjesentralene. Disse blir ikke lenger dekket via kompensasjonsordningen.
-
Kritisk til danske kabotasjeregler
EU-kommisjonen har bedt Danmark om å avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbusser. Landet innførte 01.11.19 en begrensning på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet på syv dager per måned. Etter syv dager må bussene ut av Danmark og vente i 30 dager før eventuell retur.
-
Vil ikke dekke sentraltilknytningsavgift
Løyvehaverne på drosjesiden får ikke lenger dekket sentraltilknytningsavgiften via kompensasjonsordningen. Dette reagerer NHO Transport på og har dermed sendt et eget notat om saken til næringsminister Iselin Nybø.
-
Verdt å vite om busskjøring i utlandet
Sommerferien nærmer seg og grensene begynner å åpnes så smått. Det kan derfor være nyttig med en oversikt over hvilke regler som gjelder for ulike land ved reiser til utlandet.
-
Fornyelse av allmenngjøringsforskriften
Tariffnemnda vedtok på sitt møte 10. og 11. mai å fornye allmenngjøringen av minstelønnssatsene for turbussjåfører. De nye satsene blir kroner 185,12 for turbussjåfører med fagbrev og kroner 174,12 for sjåfører uten fagbrev.
-
Samfunnsøkonomiske gevinster ved økt satsing på kollektivtrafikk
Ifølge en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt vil en økt satsing på kollektivtrafikk gi omfattende samfunnsøkonomiske gevinster. Dette bør tillegges sterk vekt når regjeringen skal legge frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan på vårparten.
-
EU åpner sak mot Danmarks turbusskabotasje
EU-kommisjonen har nå åpnet sak mot Danmark basert på de danske begrensningene på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet. Dette skrittet fra EUs side kan gjøre det vanskeligere og medføre enda lengre tid før det innføres nødvendige kabotasjebegrensninger i Norge.
-
Kan dokumentere vandel
Aftenposten hadde 23. juli et hovedoppslag om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Krav om fire års botid var viktigste hinder for å få kjøreseddel, men det viser seg nå at ukrainere på en enkel måte kan få utstedt politiattest og dokumentert vandel fra hjemlandet.
-
Følg drømmen ikke strømmen 2023
Onsdag 30. august gikk Følg drømmen ikke strømmen 2023 av stabelen. NHO Transport, SOTIN, NLF med flere kickstartet rekrutteringsturnéen utenfor Børsen i Oslo, som ble offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Formålet er å vise frem de ulike mulighetene som yrkessjåførutdanningen gir, samtidig bevisstgjøre ungdommene om at yrkessjåførfaget er et trygt og godt yrkesvalg.
-
Ber om ekstra midler og forutsigbarhet for kollektivtrafikken
NHO Transport deltok på transport- og kommunikasjonskomiteens høringsmøte på Stortinget om forslag til statsbudsjett 18. oktober. Foreningen la vekt på behovet for ekstra midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken i 2024.