-
Debatten fortsetter i Klassekampen
Transport.no har tidligere omtalt fire ulike artikler i Klassekampen om bussnæringen og NHO Transports svar via et eget innlegg 15. juli. Ingunn Reistad Jacobsen i Fagforbundet svarte på dette innlegget 18. juli, og NHO Transport har tilbakevist en del av hennes påstander i et nytt innlegg 22. juli.
-
Regjeringen foreslår flere lovendringer for drosjenæringen
Samferdselsdepartementet la frem en lovproposisjon for Stortinget 15.12.23. Sentraltilknytningsplikt for alle drosjeløyvehavere og strengere objektive krav for næringen er blant forslagene til lovendring.
-
Enova med nytt støtteprogram for utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy
Statens Vegvesen la mandag 26.juni fram en ladeplan for tunge kjøretøy langs norske riksveier. Enova følger nå opp med et nytt støtteprogram for utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy. Ordningen skal være konkurransebasert og første søknadsfrist er 16.oktober i år.
-
Bussjåføryrket i media
Klassekampen hadde 7. juli en lengre artikkel om utfordringene med å rekruttere tilstrekkelig med bussjåfører. Denne artikkelen ble fulgt opp dagen etter med en lengre omtale av anbudssystemet. Denne viste at Yrkestrafikkforbundet og Fagforbundet hadde ulike syn på driftsform.
-
Turbussparkeringen i Skippergata 8 i Oslo avvikles
Oslo kommune ved Bymiljøetaten opplyser om at turbussparkeringen i Skippergata 8 avvikles fra 1.september 2023. Opprinnelig avtale var 30. november 2023. Skiltene på området vil bli tatt ned, og området blir sperret 1. september 2023.
-
Jobber for lavere og mer stabile drivstoffkostnader
Norges Lastebileier-Forbund og NHO Logistikk og Transport gikk 11.03.22 ut i media og forlangte at myndighetene reduserte avgiftene på drivstoff for å sikre nyttetransporten lavere og mer forutsigbare kostnader. NHO Transport har sluttet seg til dette samarbeidet, og flere andre transportrelaterte organisasjoner støtter også initiativet.
-
Ber om hjelp til inndekning av drivstoffkostnader
Drivstoffprisene har økt kraftig de siste ukene, og disse varierer sterkt fra en dag til en annen. Dette tærer i første omgang på busselskapenes likviditet, men på sikt må store deler av kostnadene dekkes av fylkeskommunale oppdragsgivere via kontraktsfestede bestemmelser. Kollektivnæringen blir dermed utarmet på sikt, og Kollektivtrafikkforeningen samt NHO Transport har nå bedt regjeringen om bistand til nødvendig inndekning av økte driftskostnader.
-
Ny tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei
"Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025" er klar. Den inneholder totalt 179 tiltak for å styrke trafikksikkerheten. Vegdirektør Ingrid Hovland overleverte planen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 11.03.22.
-
Disse bussrutene vil bli rammet ved eventuell konflikt
Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet har i dag informert NHO Transport om hvilke bedrifter som vil bli rammet ved en eventuell konflikt. Partene i Bussbransjeavtalen skal møtes hos Riksmekleren 05.-06.02.22.
-
Informasjon om mulige feilkilder ved intelligent fartstilpasning, ISA
Intelligent Speed Adaption, ISA, blir påbudt ved typegodkjenninger av kjøretøy fra 06.07.22 og for alle nyregistreringer fra 07.07.24. I den forbindelse har Statens vegvesen, Bilimportørenes Landsforening og Sintef samarbeidet for å kartlegge mulige feilkilder ved ISA.