-
Et forutsigbart budsjettforslag for 2022
Solberg-regjeringen la frem forslag til statsbudsjett for 2022 i dag. Dette inneholdt få endringer på samferdselssiden. Det er positivt med satsing på byvekstavtalene, men det er ikke avsatt nødvendige midler til omstilling av den fylkeskommunale kollektivtrafikken.
-
Tilskuddordning for bussladere i Oslo
Oslo kommune har nå en tilskuddsordning til etablering av ladepunkter for lastebiler, turbusser eller andre tyngre kjøretøy.
-
Fra bøter til gebyr
I forbindelse med regjeringens arbeid mot arbeidslivskriminalitet vil Statens vegvesen fra 1. september få mulighet til å ilegge gebyrer på stedet for brudd på blant annet kjøre- hviletidsreglene, fremfor anmeldelse.
-
Verdt å vite om busskjøring i utlandet
Sommerferien nærmer seg og grensene begynner å åpnes så smått. Det kan derfor være nyttig med en oversikt over hvilke regler som gjelder for ulike land ved reiser til utlandet.
-
Kritisk til danske kabotasjeregler
EU-kommisjonen har bedt Danmark om å avvikle eller endre sine kabotasjeregler for turbusser. Landet innførte 01.11.19 en begrensning på utenlandske turbussers kabotasjevirksomhet på syv dager per måned. Etter syv dager må bussene ut av Danmark og vente i 30 dager før eventuell retur.
-
Tilknytningsavgiften til drosjesentraler bør kompenseres
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik fra Senterpartiet har stilt et skriftlig spørsmål til næringsminister Iselin Nybø om dekning av løyvehavernes tilknytningsavgifter til drosjesentralene. Disse blir ikke lenger dekket via kompensasjonsordningen.
-
Fornyelse av allmenngjøringsforskriften
Tariffnemnda vedtok på sitt møte 10. og 11. mai å fornye allmenngjøringen av minstelønnssatsene for turbussjåfører. De nye satsene blir kroner 185,12 for turbussjåfører med fagbrev og kroner 174,12 for sjåfører uten fagbrev.
-
Vil ikke dekke sentraltilknytningsavgift
Løyvehaverne på drosjesiden får ikke lenger dekket sentraltilknytningsavgiften via kompensasjonsordningen. Dette reagerer NHO Transport på og har dermed sendt et eget notat om saken til næringsminister Iselin Nybø.
-
En rettferdig kompensasjonsordning
Stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har fremmet et såkalt Dokument 8-forslag i Stortinget om likebehandling av turbusselskaper når det gjelder finansieringsform. NHO Transport har støttet forslaget i et notat til Stortingets næringskomite. Foreningen har også skissert hvordan turbusselskapene med egen- eller bankfinansiering kan kompenseres på en enkel måte.
-
Markerte motstand mot forskjellsbehandling
Rundt 60 turbusser var 11.03.21 godt markert i Oslo sentrum med budskap om likebehandling av lån og leasing i kompensasjonsordningen. Initiativtakerne til aksjonen møtte også flere stortingsrepresentanter på Eidsvoll plass utenfor Stortinget.