Lite nytt i Revidert budsjett for 2024
Regjeringen la i dag frem sitt forslag til Revidert nasjonalbudsjett. Dette inneholdt lite nytt for den fylkeskommunale kollektivtrafikken og persontransportsektoren for øvrig.
221 resultater
Regjeringen la i dag frem sitt forslag til Revidert nasjonalbudsjett. Dette inneholdt lite nytt for den fylkeskommunale kollektivtrafikken og persontransportsektoren for øvrig.
Regjeringen legger frem sitt forslag til ny Nasjonal transportplan i mars, og alle organisasjoner innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken har sendt et felles innspill om et kollektivløft. Organisasjonene trekker frem behovet og fordelene ved økt satsing på kollektivtrafikken.
Gode transportårer har alltid vært viktige forutsetninger for at folk skal kunne bo og arbeide i hele landet. Et velfungerende samfunn er avhengig av god mobilitet. NHOs femte samferdselsløft ble presentert 19.09.23.
Stortingsrepresentant for Høyre i Hordaland, Liv Kari Eskeland, sendte et skriftlig spørsmål til samferdselsministeren om ukrainske flyktninger og barrierer for å bli bussjåfører. Svaret kan gi grunn til optimisme.
Skatteutvalgets anbefaling om å innføre én enhetlig merverdiavgiftssats på 25 prosent vil få negative konsekvenser for kollektivtilbudet og de kollektivreisende, mens privatbilismen blir tilsvarende styrket. NHO Transport har derfor argumentert mot at dette forslaget fra flertallet i utvalget gjennomføres.
NHOs Anskaffelseskonferanse går av stabelen 25. mai i Næringslivets Hus på Majorstuen. Hold av datoen.
NHO arrangerer 20. april en egen konferanse for private bedriftseiere. I løpet av dagen blir det foredrag og muligheter for å prate direkte med politikere. Det blir også anledning til å utveksle erfaringer med andre private bedriftseiere. Konferansen avholdes på Sentralen i Oslo Sentrum 20. april.
Tidligere regjering sendte ut et høringsnotat i september 2021 vedrørende fremtidig bruk av kontrollutrustninger eller taksametre i drosjer. Det har vakt litt undring at ikke ny regjering har trukket tilbake høringsnotatet siden den ifølge Hurdalsplattform vil "stoppe frislippet i drosjenæringen".
Hjemmekontor, mindre reising og anbefalinger om ikke å reise kollektivt rammer også drosjenæringen i stor grad, og mange aktører er dermed avhengige av å få midler fra kompensasjonsordningen for å dekke uunngåelige faste kostnader. Næringen er imidlertid avhengig av at avgiften for tilknytning til drosjesentralene blir kompensert fullt og helt.
På pressekonferansen 14. desember opplyste finansminister Trygve Slagsvold Vedum at kompensasjonsordningen for næringslivet ville bli reetablert med virkning fra og med 1. november 2021. NHO Transport har i et eget notat gjentatt at ordningen bør korrigeres for visse skjevheter og konkurransevridende effekter.