Klassekampens lederartikkel stod på trykk allerede 7. august. NHO Transport hadde et svarinnlegg i samme avis 17. august.
- Vi reagerte først og fremst på at Klassekampen på lederplass kun la vekt på de utenlandske sjåførenes lønns- og arbeidsbetingelser. Det var dermed grunn til å påpeke at utfordringene ikke bare er knyttet til lønnsforholdene, men også til skatte- og avgiftsmessige spørsmål, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Finansavisens lederartikkel om utenlandske turbusser ble publisert 9. august. Redaktør Trygve Hegnar ser ingen problemer med at utenlandske sjåfører må nøye seg med hjemlandets lønnsnivå og ikke får norske vilkår, noe NHO Transport har reagert på i et svarinnlegg 17. august.
- Dessverre ser Trygve Hegnar ut til å glemme at minstelønnen er allmenngjort. Han legger også til grunn at turbussene er underlagt samme kabotasjeregler som godssektoren, noe som er feil. I tillegg nevnes ikke utfordringene på skatte- og avgiftssiden, avslutter Stordrange.
Les Klassekampens lederartikkel her.
Les NHO Transports svar i Klassekampen her.
Les Finansavisens lederartikkel her.
Les NHO Transports svar i Finansavisen her.