Bakgrunnen for fagseminaret var at TØI (Transportøkonomisk Institutt) straks skal i gang med å gjennomføre en undersøkelse for kollektivselskapet Ruter, om de trafikksikkerhetsmessige konsekvensene av kravene Ruter stiller i kontraktene med bussoperatørene.
På seminaret presenterte SHT (Statens havarikommisjon for transport) også sin rapport om møteulykken mellom to busser på FV. 450 ved Nafstad, Ullensaker den 17. November 2017. I rapporten tilrådes Ruter å gjennomgå de trafikksikkerhetsmessige konsekvensene av kravene som stilles i kontraktene med bussoperatører. TØI anbefalte det samme i en rapport fra 2019.
I paneldebatten fremhevet NHO Transport viktigheten av å arbeide med kollisjonssikkerhet på et internasjonalt nivå, for å unngå særsnorske krav til kollisjonssikkerhet for kjøretøyene i Norge. NHO Transport har i lengre tid arbeidet for at ECE-regelverket for kollisjonssikkerhet i buss bør endres.
Video fra fagseminaret finner du ved å trykke på denne linken.