Departementets brev er et svar på en henvendelse fra NHO Transport av 31.01.23, hvor foreningen etterlyser videre oppfølging av punkt 26 i Samferdselsdepartementets handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren. Nevnte punkt tilsier at regjeringen vil "utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder definisjonen av midlertidig persontransportkabotasje".
Den aktuelle utredningen skal "kartlegge administrative, økonomiske og praktiske konsekvenser for aktørene i den norske transportnæringen og reiselivsnæringen i Norge ved ulike tolkninger". Vurderingen skal gjøres ut fra bruk av enten den danske begrensningen på syv dager eller den franske fortolkningen på 30 dager.
- Regjeringen sleper bena etter seg i denne saken og burde innført samme begrensning som danskene i god tid før årets sommersesong. Antall norske turbusser er halvert de siste ti årene, og det er god nok grunn til å innføre begrensninger siden en redusert turbusspark går ut over den norske beredskapen, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
NHO Transport mener også at regjeringen burde tenke mer offensivt. Begrensninger av kabotasjevirksomheten vil føre til positive virkninger for Norges økonomi.
- Hvis norske turbusselskaper fikk bedre og mer langsiktige rammebetingelser, vil disse investere i nye busser og ansette flere sjåfører. Dette vil gi flere norske arbeidsplasser i distriktene, positive ringvirkninger i lokalt næringsliv samt sikre betaling av skatt og avgifter til den norske stat, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.
Les brevet her