Dette fremkom på et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård 2. februar. Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Spekter og NHO Transport hadde et felles møte hos NHO Transport 11. januar, hvor nødvendig oppfølging av den tragiske bussulykken i Fredrikstad 28. desember ble diskutert. På dette møtet ble det besluttet å sende et felles brev til samferdselsministeren for å be om et møte om sikkerhet for bussjåfører. Dette var bakgrunnen for møtet 2. februar.
- Det er positivt at pålegg om R-29 kan bli fremskyndet ved å integrere dette kravet i forskrift om universell utforming. Kollektivaktørene har lenge visst at kravet ville komme og har allerede tilpasset spesifikasjonene til dette, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Samtlige organisasjoner ønsket også at norske myndigheter skulle intensivere påvirkningen for å få egne internasjonale sikkerhetskrav til frontbeskyttelse i busser. Strengere krav vil medføre at produsentene vil legge større vekt på utvikling og bruk av nye sikkerhetselementer med dokumenterbar effekt.
- Men, myndighetene har dessverre hatt samme negative erfaringer som NHO Transport. Andre land har ikke hatt tilsvarende møteulykker mellom to busser med tragisk utfall. Det er dermed vanskelig å få gehør for behovet for bedre sikkerhet, men verken myndighetene eller organisasjonene må gi opp, men heller intensivere arbeidet for å nå igjennom, sier næringspolitisk sjef i NHO Transport, Jofri Lunde.