28.06.2021 | Bane, Næringspolitikk, Kollektivtransport Ny smittevernveileder for kollektivtransport Folkehelseinstituttet har i dag publisert en oppdatert smittevernveileder for kollektivtransport med buss, tog, trikk, t-bane og taxi. Veilederen gir råd om hvordan virksomheter kan ivareta smittevernet for passasjerer og sjåfører når samfunnet gradvis gjenåpnes.
03.07.2020 | Bane, Bestillingstransport, Næringspolitikk, Rutebuss, Taxi, Turbuss, Ekspressbuss Revidert smitteveileder Helsedirektoratet publiserte sent i går ettermiddag en oppdatert versjon av smitteveilederen for kollektivtransport. Denne er ganske generell og gir rom for lokale tilpasninger og fortolkninger.
28.02.2020 | Arbeidsliv, Bane, Rekruttering, Rutebuss, Ekspressbuss, Kollektivtransport Samarbeidsavtale med NAV om inkludering NAV og NHO Transport har inngått en intensjonsavtale som skal sikre at flere uten jobb kommer inn i arbeidslivet. Avtalen skal legge til rette for lokalt samarbeid mellom NAV og medlemsbedriftene til NHO Transport om rekruttering, inkludering og kvalifisering av arbeidssøkere. Årlig er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
22.10.2019 | Bane, Næringspolitikk, Rutebuss, Klima og miljø, Kollektivtransport Ambisiøs erklæring i Oslo Arbeiderpartiet, SV og MDG offentliggjorde i dag sin byrådserklæring for perioden 2019-2023. Kollektivreisende har mye å glede seg over, mens bilistene vil møte ytterligere begrensninger.
18.10.2019 | Bane, Godstransport, Næringspolitikk, Kollektivtransport Svarer Dagens Næringsliv Dagens Næringsliv ønsker i sin lederartikkel 15. oktober å redusere elbil-fordelene og i stedet satse på mer kostnadseffektive klimaløsninger. Dagen før gikk avisen inn for å avskaffe fritaket for veibruksavgift på biodiesel. Inkonsekvent og underlig, hevder NHO Transport i et motinnlegg 18. oktober.
07.10.2019 | Bane, Godstransport, Næringspolitikk, Rutebuss, Turbuss, Kollektivtransport Foreslår dyrere biodrivstoff i statsbudsjettet Regjeringen foreslår å innføre veibruksavgift på alt biodrivstoff fra 1. januar 2020. For biodiesel vil avgiften utgjøre 3,62 kroner per liter hvis forslaget til statsbudsjettet blir vedtatt. Det betyr 15 til 18 kroner i økte driftskostnader per mil for en buss eller lastebil med biodrivstoff. På den annen side blir det ingen endringer i merverdiavgiften i statsbudsjettet.
25.09.2019 | Bane, Rutebuss, Taxi, Kollektivtransport Høyt inntektstap ved nullsats Finansdepartementet har beregnet hva statens provenytap vil utgjøre ved innføring av nullsats for merverdiavgift for persontransport. Dette vil ifølge departementet koste 3,5 milliarder brutto og to milliarder netto.
Bane, Næringspolitikk Unødvendige uklarheter om Trafikkpakke 1 Anbudsfristen for fremtidig drift av Sørlandsbanen med sidespor utløper 1. mars. Jernbanedirektoratet vil imidlertid ikke gi konkrete rammer for hvem som skal ha ansvaret for påløpte forpliktelser overfor arbeidstakerne på overtakelsestidspunktet.
Bane, Næringspolitikk Urimelig garantibeløp Ved anbudsutsettelse av drift av Sørlandsbanen forlanger Jernbanedirektoratet samlede garantier fra operatør på hele 800 millioner kroner. NHO Transport frykter at et slikt krav kan redusere antall tilbydere og dermed redusere konkurransen.
28.12.2017 | Bane, Næringspolitikk, Rutebuss, Turbuss, Ekspressbuss Mangelfull rapport om kostnadsutviklingen Transportøkonomisk Institutt har nylig publisert en rapport med betegnelsen Kostnadsdrivere i kollektivtransporten. Denne er utarbeidet på oppdrag for Kommunenes Sentralforbund. NHO Transport mener at rapporten er mangelfull, og foreningen har dermed i brevs form anmodet Transportøkonomisk Institutt om å vurdere å trekke rapporten tilbake.