-
Både tomme og overfylte busser bør unngås
Aftenposten hadde 01.09.21 en spissformulert lederartikkel med overskriften "ingen vits i å tømme penger over tomme busser". NHO Transport har imøtegått avisens argumenter i et svarinnlegg i Aftenposten 06.09.21.
-
Skal nullvisjonen nås, må regelverket for kollisjonsbeskyttelse endres
Det haster med å utforme og innføre én, felles internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse ved sjåførplassen i busser. Vi har absolutt ingen flere bussjåfører å miste. Det er budskapet til samferdselsminister Knut Arild Hareide fra NHO Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet.
-
Vurderer påbud om bilbelte i bybusser
Statens vegvesen foreslår å innføre krav om bruk av belte i buss klasse I, bybuss, der dette er montert. NHO Transport har forståelse for og støtter at regelverket endres på dette området, men har i sitt høringssvar anbefalt premisser for praktiseringen av regelverket.
-
Arbeidsmiljøsatsingen i IA-avtalen
Tirsdag 8. november ble arbeidsmiljøsatsingen i inneværende IA-avtale lansert i et arrangement mellom partene i arbeidslivet og myndighetene. 3500 personer fulgte arrangementet som bød på spennende nyheter.
-
Positivt møte om alternativer til taksameter
NHO Transport hadde torsdag 18. mars møte med Samferdselsdepartementet om arbeidet som nå pågår for å utrede alternativer til taksameter. NHO Transport ga flere innspill om taksameterbruk i praksis. Dette inkluderte sporing av pengestrømmene og hvilke øvrige funksjoner taksametrene ivaretar.
-
Innreiserestriksjoner og viktige unntak for arbeidsgivere
Gjenåpningsplanen for Norge betyr justerte innreiserestriksjoner for å begrense risiko for spredning av koronavirus. I utgangspunktet vil kun nordmenn, og utlendinger som er bosatt i Norge, få anledning til innreise. Nye, viktige unntak av betydning for arbeidsgivere beskrives nedenfor.
-
Nytt samferdselsløft fra NHO
God og effektiv mobilitet er et sentralt trekk ved et attraktivt og velfungerende samfunn og grunnlaget for et konkurransedyktig næringsliv. NHO har lansert næringslivets samferdselspolitikk for 2022-2033.
-
Busslappen har gitt Roger Harkestad nye perspektiver på lederrollen i næringen
Jeg er nå, med busslappen i hånden, om mulig enda stoltere av den kvaliteten mine kollegaer leverer hver eneste dag. Å bruke tid på å få bedre innsikt i deres arbeidshverdag, og lære egen drift å kjenne enda bedre, har utvilsomt vært noen av mine best anvendte timer det siste tiåret. Det skriver Roger Harkestad, konsernsjef i Tide AS, i et debattinnlegg på Vestlandet. Han er også styreleder i NHO Transport og foreningen deler derfor hans erfaringer.
-
Revidert nasjonalbudsjett: Fortsatt finansieringsgap for kollektivtrafikken
Den fylkeskommunale kollektivtrafikken får bare dekket deler av årets kostnadsøkninger i Revidert nasjonalbudsjett. Regjeringen vil kompensere kommuner og fylker for en ekstraordinær kostnadsvekst på 6,9 milliarder, men kollektivtrafikken alene har hatt en kostnadsøkning på nesten to milliarder.
-
På vei mot en bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok første del av Drosjeutvalgets utredning 30. juni. Utvalget som ledes av Hans Petter Graver, der NHO Transport er representert, foreslår tiltak som skal sikre gode og trygge drosjetjenester i hele landet.