-
Veibruksavgift går ut over passasjerene eller miljøet
NRK sendte i Kveldsnytt lørdag 2 november et lengre innslag om forslag til innføring av veibruksavgift på biodrivstoff anvendt utover omsetningskravet fra 1.1.20. Både bransjen og talsperson for miljøbevegelsen var enige om at en slik avgift vil gå utover passasjerene og miljøet hvis ikke kollektivsektoren blir kompensert.
-
Anbefaler strengere krav til kollisjonsbeskyttelse
I et innlegg i Dagbladet 19. november argumenterer NHO Transport for strengere internasjonale krav til kollisjonsbeskyttelse for bussjåfører. Statens Vegvesen Vegdirektoratet må sette fullt trykk på å få endret regelverket.
-
Nedgang i beltebruken i buss
Kun 69 prosent oppgir nå at de bruker belte i buss, mot 73 prosent på samme tid i fjor. Lavere tall betyr flere kontroller, og neste uke gjennomfører Statens vegvesen kontroller over hele landet.
-
Informerer om lovverket for turbuss
Sammen med Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har NHO Transport utarbeidet et kortfattet informasjonsskriv på norsk, engelsk, tysk, litauisk, polsk og estisk, med hensikt å informere turbussjåfører om sine rettigheter ved kjøring i Norge.
-
Egenerklæring for virksomheter med kritisk og viktig samfunnsfunksjon
NHO har laget en mal for egenerklæring til hjelp for medlemsbedrifter med kritisk og viktig samfunnsfunksjon som trenger unntak fra karanteneplikten eller tilbud om barnehage- og skoleplass for kritisk personell i virksomheten.
-
Enighet om revidert nasjonalbudsjett
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet kom 11.06.20 til enighet om endringer i regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2020. Den viktigste endringen var økningen av midler til samferdselsinvesteringer med 1,3 milliarder kroner. Dessverre opprettholdes vedtaket om full avgift på biodrivstoff fra 01.07.20.
-
Ny språktest for bussjåfører
For å utøve yrket sitt har bussjåfører behov for språkferdigheter, spesielt i muntlig kommunikasjon. Dagens norskprøver er akademisk innrettet og generisk utformet. Derfor har bransjen initiert utviklingen av en yrkesbasert språktest, som skal måle relevant arbeidsspråk. Bussnorsktesten vil være klar for bruk fra april 2020 og kan da bestilles via NHO Transport.
-
Innspill til kontantstøtten for bedrifter
NHO Transport er positiv til regjeringens forslag til kompensasjonsordning for bedrifter med kraftig omsetningssvikt etter at dagens restriksjoner ble innført 12.03.20. Det er imidlertid behov for tre justeringer for at ordningen ikke skal medføre konkurransevridning og bli mer treffsikker.
-
Løyvefritak fjernes
Samferdselsdepartementet skriver i et svarbrev til NHO Transport at mulighetene for å søke om løyvefritak for såkalte småskala reiselivsbedrifter blir borte når drosjereformen trer i kraft per 01.07.20. Slike bedrifter må da som ordinære aktører søke om drosjeløyve hvis de ønsker å bruke kjøretøy for inntil åtte passasjerer. Er det behov for plass til flere passasjerer, må aktørene tilfredsstille kravene til turbussløyve.
-
Skatt på frikort for ansatte utsatt
Finansdepartementet har igjen utsatt skatt på frikort for ansatte i persontransportbransjen. Ordningen er nå utsatt til 01.01.21. Den skulle egentlig vært innført allerede 01.01.19, og det er nå fjerde gangen at implementeringen blir skjøvet på.