-
Økt satsing på ekspressbusser
Stortinget fattet 21. juni 2024 et verbalvedtak om en eventuell tilskuddsordning til langdistansebusser. NHO Transport har på denne bakgrunn sendt et brev til Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, hvor foreningen beskriver hvordan rammebetingelsene for langdistansebusser kan bedres på enkle og kostnadseffektive måter.
-
Husk å meld deg på høstens turbusseminar!
NHO Transport inviterer til det årlige seminaret for våre turbussmedlemmer. Seminaret avholdes den 13.-14. november i Kristiansand. Håper vi ses!
-
Nytt nasjonalt regnskap for bærekraftig mobilitet
Statens vegvesen har publisert et regnskap for bærekraftig mobilitet i 2023. Det inneholder mye interessant faktagrunnlag om status og utvikling i transport- og reisevaner. Bussen kommer svært godt ut både når det gjelder utslipp og arealbruk.
-
Veisystemet rundt Oslo tema på Stortinget
Representanter fra FrP har foreslått å gjenåpne kollektivfeltene, pluss gater i Oslo for biltrafikk. Samtidig foreslår de å styrke kollektivkapasiteten rundt Oslo i perioden ring 1 er stengt. NHO Transport deltok 8. oktober med innspill til transport- og kommunikasjonskomiteens behandling av saken.
-
Full seier for de kollektivreisende i Akershus
Et knapt flertall på Stortinget holder fast ved at kollektivfeltet på E18 vest for Oslo skal forbeholdes kollektivtrafikken. Staten skal dessuten bidra til finansieringen av et styrket busstilbud. Denne gode løsningen har NHO Transport jobbet aktivt for i flere måneder.
-
Rekruttering av ukrainske flyktninger til bussbransjen
NHO Transport jobbet lenge med å fjerne barrierene for rekruttering av ukrainske flyktninger til bussnæringen. I juli 2024 ble kravet om fire års botid i Norge fjernet, som den siste formelle barrieren. Her samler vi relevant informasjon for de som jobber med integrering og rekruttering av ukrainske flyktninger til bussjåføryrket.
-
Skal utrede konsekvenser av strengere kabotasjeregler
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at det nå vil bli igangsatt et arbeid for å få utredet konsekvensene ved ulike begrensninger av dagens kabotasjeregelverk for turbuss. Dette vil nok medføre at eventuelle begrensninger ikke vil være klare før oppstart av sommersesongen 2024.
-
Samferdselsministeren fikk innspill til ny Nasjonal transportplan
Bussjåførene har praktisk talt veien som sin arbeidsplass. Sørg for at den har god standard, er vedlikeholdt og trafikksikker. Og, gi kollektivreisende fordel i trafikken. Det var et av NHO Transports budskap på regjeringens NTP-konferanse 13.02.23.
-
Rutebussjåfører får 13 kroner mer i timelønn
Årets mellomoppgjør ble avsluttet for rutebussjåfører i går ettermiddag. Sjåførene får 13,00 kroner i totale tillegg, noe som gir en årslønnsvekst på over 25.000 kroner. En bussjåfør kan dermed tjene opp mot 550.000 kroner i året.
-
Vil bli bussjåfører
Aftenposten hadde søndag 23.07.23 et stort oppslag om ukrainske flykninger med ønske om å bli bussjåfører. Den største barrieren er kravet om fire års botid i Norge for å få utstedt kjøreseddel.