-
Ber om forbedringer av kompensasjonsordningen
På pressekonferansen 14. desember opplyste finansminister Trygve Slagsvold Vedum at kompensasjonsordningen for næringslivet ville bli reetablert med virkning fra og med 1. november 2021. NHO Transport har i et eget notat gjentatt at ordningen bør korrigeres for visse skjevheter og konkurransevridende effekter.
-
Kompensasjonsordninger for næringslivet
Regjeringen innfører flere nasjonale tiltak for å begrense koronasmitten fra og med 15.12.21. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum orienterte i dag om hvilke støtteordninger som planlegges for næringslivet.
-
Nye restriksjoner gir inntektstap
Regjeringen innførte en rekke covid-19 relaterte restriksjoner fra og med midnatt 02.12.21. Disse gjelder i første omgang for det sentrale Østlandsområdet, men kan bli implementert i flere regioner eller på landsbasis hvis smitteutviklingen ikke snur.
-
Ber om styrking av kollektivtransporten i regjeringserklæring
Det er nå klart at Arbeiderpartiet og Senterpartiet skal starte regjeringsforhandlinger uten SV. Kollektivnæringen har allerede sendt sitt innspill til de kommende forhandlingene om en ny regjeringserklæring.
-
Busselskaper kan benytte regjeringens lønnsstøtteordning
Regjeringen kunngjorde 17.12.21 skissen for en ordning der bedrifter kan søke om støtte til å betale lønn, for å unngå permitteringer som følge av koronatiltak. Finansdepartementet har avklart næringsavgrensinger som angår medlemsbedriftene, etter henvendelse fra NHO Transport.
-
Nytt rundskriv om garantisum for drosjeløyver
Som følge av forskriftsendringer om garantisum for drosjer som trer i kraft 1. januar 2023, har Samferdselsdepartementet sendt ut nytt rundskriv.
-
Krisepakke til 16,3 milliarder
Regjeringen presenterte i dag en krisepakke med en total pris på 16,3 milliarder. Denne innebærer blant annet at den generelle kompensasjonsordningen forlenges til 30.06.21. Kompensasjonsgraden økes til 85 prosent, noe som er en økning på fem prosentpoeng i forhold til dagens nivå.
-
Både tomme og overfylte busser bør unngås
Aftenposten hadde 01.09.21 en spissformulert lederartikkel med overskriften "ingen vits i å tømme penger over tomme busser". NHO Transport har imøtegått avisens argumenter i et svarinnlegg i Aftenposten 06.09.21.
-
Skal nullvisjonen nås, må regelverket for kollisjonsbeskyttelse endres
Det haster med å utforme og innføre én, felles internasjonal standard for kollisjonsbeskyttelse ved sjåførplassen i busser. Vi har absolutt ingen flere bussjåfører å miste. Det er budskapet til samferdselsminister Knut Arild Hareide fra NHO Transport, Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet.
-
Vurderer påbud om bilbelte i bybusser
Statens vegvesen foreslår å innføre krav om bruk av belte i buss klasse I, bybuss, der dette er montert. NHO Transport har forståelse for og støtter at regelverket endres på dette området, men har i sitt høringssvar anbefalt premisser for praktiseringen av regelverket.