-
Klar for comeback
Uber Pop er velkommen tilbake til Norge. Men det forutsetter to ting. For det første må selskapet og sjåførene betale skatt og avgifter på lik linje med andre aktører. For det andre må det være like konkurransevilkår for Uber og resten av bransjen. Samtidig vil opphevelse av tilslutningsplikten og -retten skape ny dynamikk i taxi-markedet.
-
Hjelp oss å kartlegge turbussbransjen
Det er ingen som kjenner omfanget av utenlandske turbilers virksomhet i Norge. NHO Transport gjennomfører i sommer en undersøkelse og ønsker hjelp til å få registrert utenlandske turbiler, samt få innspill på et kort spørreskjema. Undersøkelsen vil resultere i en sluttrapport som vil brukes for å sikre bedre rammevilkår for bransjen.
-
Trøndelag foreslår en restriktiv ekspressbusspolitikk
Trøndelag fylkeskommune vil innføre nye og mer restriktive retningslinjer for tildeling av løyver for ekspressbussruter. Bransjen frykter at disse vil gjøre det uinteressant å drive ekspressbussvirksomhet i fylket. Dette vil kundene, distriktene, miljøet, reiselivet og skattebetalerne tape på.
-
Stor interesse for bussjåførutdanning
Lånekassen tilbyr stipend og lån for å ta utdanning som bussjåfør. 200 voksne personer har mottatt slik støtte de første to månedene etter at denne ordningen ble innført. Det er veldig godt nytt for rekrutteringen til bransjen.
-
Næringspolitikk
NHO Transport skal bidra til et klimavennlig, attraktivt og kostnadseffektivt persontransporttilbud i hele Norge. Det gjør vi gjennom å jobbe for at kollektivtrafikken og medlemsbedriftene, som utfører transporttjenestene, får best mulig rammebetingelser og konkurransekraft. God mobilitet, velfungerende byer og reduserte utslipp er noe av motivasjonen for å bruke ressurser på et bra kollektivtilbud.