-
Bus Nordic skal brukes og utvikles
Bus Nordic er felles anbefalte krav til rutebusser i Norden, til bruk i offentlige anbud. Standarden skal fremme utviklingen av attraktive og kostnadseffektive busser, som oppfyller de reisendes behov. Nå er det mulig å foreslå endringer i Bus Nordic.
-
Jernbanedirektoratet skal utrede mulige tilskuddsordninger for langdistansebusser
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport datert 16.12.24 at Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag å utrede en mulig tilskuddsordning for langdistanse- eller ekspressbusser. Oppdraget er en oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak nr. 918 fra juni 2024, og fristen for ferdig utredning er satt til 20.10.25.
-
Fylkeskommunene bør få mer midler til kollektivtrafikken
Det fylkeskommunale kollektivtilbudet bør vektes høyere i fordelingsnøkkelen ved overføring av midler fra stat til fylkeskommunene. Økte midler er nødvendige for at Norge skal innfri fastsatte transport-, klima- og miljøforpliktelser via redusert bilbruk. Dette er NHO Transports hovedpoeng i vurderingen av nytt inntektsfordelingssystem for fylkeskommunene.
-
Fylkene har snevre muligheter for å regulere ekspressbussene
Samferdselsdepartementet skriver i et brev til NHO Transport at fylkeskommunene ifølge yrkestransportforskriften § 32 kun har lov til å regulere ekspressbussenes bruk av rutetraseer og holdeplasser. Det samme gjelder for flybusser.
-
Vil stille krav til ekstra kollisjonsbeskyttelse for busser
Statens vegvesen har fremmet et forslag om at sikkerhetselementet R-29 skal være installert i alle busser registrert etter 01.06.24. Dette kravet kan bli fremskyndet tidsmessig, og norske myndigheter vil intensivere arbeidet for å få strengere internasjonale sikkerhetskrav for frontbeskyttelse i busser.
-
Utvidet anerkjennelse av ukrainske førerkort
Dagens regler for anerkjennelse av ukrainske førerkort endres både med en forlengelse av tidsperioden ukrainske førerkort anerkjennes og at anerkjennelsen endres fra å kun gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.
-
70 spanske bussjåfører valgte fast jobb i Norge
Angelica Gheorghe dro fra Valencia til Stavanger for å kjøre buss for tre år siden. Det har hun ikke angret på. Nå har totalt 70 bussjåfører fra Spania fått norskopplæring og deretter fast jobb hos Connect Bus i Stavanger. NRK har satt søkelyset på hvordan sjåførbehovet i Norge kan løses.
-
Tar felles initiativ for økt sikkerhet
Den tragiske bussulykken i Fredrikstad 28. desember viste igjen at det er behov for å øke sikkerheten for sjåfører. Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Spekter og NHO Transport har på denne bakgrunn tatt to initiativ for å få en raskere innfasing av nytt sikkerhetsutstyr.
-
Ingen streik på bussiden
LO og YS fremmet sine plassfratredelser ved en eventuell streik klokken 16.00 i dag. Det er ikke varslet noen plassfratredelser i busselskapene slik at disse vil ikke bli rammet ved en eventuell konflikt ved meklingsfristens utløp klokken 24.00 natt til søndag 16.04.23.
-
Turbussene i NRKs nyhetssendinger
Situasjonen i turbussnæringen var ett av hovedoppslagene i NRK1s nyhetssendinger på morgenkvisten 08.07.22. Det kom frem at bransjen trengte både flere busser og sjåfører. Årsaken til dagens situasjon er at utenlandske turbussoperatører de siste årene har utkonkurrert de norske selskapene. I tillegg kommer effekten av pandemien, som har medført at turbussjåfører har gått over til rutebuss eller andre yrker.