-
Ingen ekstra midler til kollektivtrafikken i regjeringens statsbudsjett for 2023
Støre-regjeringen la 6. oktober frem forslaget til statsbudsjett for 2023. Det er ikke avsatt ekstra midler til den fylkeskommunale kollektivtrafikken utover en økning i rammetilskuddet til fylkene. Elbilistenes økonomiske fordeler foreslås redusert, slik NHO Transport og andre aktører lenge har argumentert for.
-
Krevende tider for medlemsbedriftene
Hele landet og persontransportbransjen har kommet i en svært vanskelig situasjon. Det er nå om å gjøre å minimalisere smittefaren slik at pandemien blir kortvarig og får begrenset omfang. Bevaring av bedrifter og arbeidsplasser også viktig. Transport er av regjeringen definert som en samfunnskritisk funksjon, og det legges dermed vekt på å opprettholde hele kollektivtilbudet. Medlemsbedriftene er beredt til å bidra i denne nasjonale dugnaden.
-
Ønsker rekommunalisering av bussdriften i Oslo
Fagforbundets bussarbeiderforening i Oslo har rettet en anmodning til Arbeiderpartiet, SV og MDG i Oslo om å ta tilbake bussdriften i kommunal regi. De tre partiene sitter nå i forhandlinger om en ny byrådserklæring, som skal være klar senest 23. oktober.
-
Samarbeidsavtale med NAV om inkludering
NAV og NHO Transport har inngått en intensjonsavtale som skal sikre at flere uten jobb kommer inn i arbeidslivet. Avtalen skal legge til rette for lokalt samarbeid mellom NAV og medlemsbedriftene til NHO Transport om rekruttering, inkludering og kvalifisering av arbeidssøkere. Årlig er det behov for 1000 nye bussjåfører i Norge.
-
Ny versjon av Bus Nordic
Siden august 2018 har det vært felles anbefalte krav til busser i Norden. Hensikten er å fremme utviklingen av attraktive og kostnadseffektive busser, som oppfyller passasjerenes behov. Nå er Bus Nordic oppdatert til versjon 1.1.
-
Førerett og yrkessjåførkompetanse forlenges
Samferdselsdepartementet har vedtatt en ny forskrift om midlertidig forlengelse av utløpt førerrett og yrkessjåførkompetanse. Forskriften er nødvendig for å sikre transport som samfunnskritisk tjeneste i forbindelse med koronaviruset. Den ble utarbeidet etter formelle henvendelser fra NHO Transport.
-
Nye reisevaner: Hvordan når vi klima- og transportmålene?
Velkommen til aktuelt seminar om reisevaner og transportpolitikk under Arendalsuka fredag 19.08.22 kl. 09.30. Seminaret arrangeres i samarbeid mellom KS, Kollektivtrafikkforeningen og NHO Transport, og man kan delta enten fysisk eller digitalt.
-
-
Behov for flere bussjåfører
Innen 2030 må det rekrutteres opp mot 14.000 nye bussjåfører for å dekke transportbehovet når man regner inn naturlig avgang, befolkningsvekst og økt satsing på kollektivtransport. Det er fasiten fra en ny rapport utarbeidet av Urbanet Analyse AS på oppdrag fra NHO Transport.