-
Utvidet anerkjennelse av ukrainske førerkort
Dagens regler for anerkjennelse av ukrainske førerkort endres både med en forlengelse av tidsperioden ukrainske førerkort anerkjennes og at anerkjennelsen endres fra å kun gjelde førerkort klasse B til å gjelde samtlige førerkortklasser.
-
70 spanske bussjåfører valgte fast jobb i Norge
Angelica Gheorghe dro fra Valencia til Stavanger for å kjøre buss for tre år siden. Det har hun ikke angret på. Nå har totalt 70 bussjåfører fra Spania fått norskopplæring og deretter fast jobb hos Connect Bus i Stavanger. NRK har satt søkelyset på hvordan sjåførbehovet i Norge kan løses.
-
Tar felles initiativ for økt sikkerhet
Den tragiske bussulykken i Fredrikstad 28. desember viste igjen at det er behov for å øke sikkerheten for sjåfører. Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Jernbaneforbundet, Fagforbundet, Spekter og NHO Transport har på denne bakgrunn tatt to initiativ for å få en raskere innfasing av nytt sikkerhetsutstyr.
-
Et minutts stillstand for bussene i Østfold
Hele bussnæringen er preget etter den tragiske bussulykken i Fredrikstad 28. desember. Ulykken medførte at en sjåfør døde, og han skal bisettes 17. januar. Dette vil bli markert i Østfold ved at alle bussene vil stoppe i ett minutt på nærmeste holdeplass klokken 13.00.
-
Ingen streik på bussiden
LO og YS fremmet sine plassfratredelser ved en eventuell streik klokken 16.00 i dag. Det er ikke varslet noen plassfratredelser i busselskapene slik at disse vil ikke bli rammet ved en eventuell konflikt ved meklingsfristens utløp klokken 24.00 natt til søndag 16.04.23.
-
SSB: Kraftig vekst i kollektivtransporten
I 2022 ble det registrert 626 millioner kollektivreiser i Norge, en økning på 33 prosent fra 2021. 62 prosent av kollektivreisene foregikk med buss, 26 prosent med sporvei og forstadsbane, 11 prosent med jernbane og 2 prosent med båt. Antall reiser i 2022 var 13 prosent lavere enn i 2019.
-
Turbussene i NRKs nyhetssendinger
Situasjonen i turbussnæringen var ett av hovedoppslagene i NRK1s nyhetssendinger på morgenkvisten 08.07.22. Det kom frem at bransjen trengte både flere busser og sjåfører. Årsaken til dagens situasjon er at utenlandske turbussoperatører de siste årene har utkonkurrert de norske selskapene. I tillegg kommer effekten av pandemien, som har medført at turbussjåfører har gått over til rutebuss eller andre yrker.
-
Tok opp drivstoffprisene med finansministeren
NHO Transport deltok på et møte hos finansminister Trygve Slagsvold Vedum 06.04.22, hvor økningene i drivstoffprisene var temaet. Hele transportnæringen har store utfordringer knyttet til økende og varierende priser, men det ble ikke gitt noen konkrete løfter om tiltak fra myndighetenes side.
-
Ber helsemyndighetene oppsummere covid-smitten for å lære
Helsemyndighetene bør analysere hvordan smitten spredte seg underveis i pandemien i kollektivtrafikken og andre berørte bransjer. Hensikten er å få kunnskap om hvilke restriksjoner og tiltak som er relevante ved fremtidige utbrudd.
-
Opphever fritak for bruk av alkolås
Statens Vegvesen har fra og med 10. mars opphevet unntaket for krav om bruk av alkolås i buss. Dispensasjonen ble gitt 13. mars 2020 og ble begrunnet med antatt fare for covid-19-smitte ved bruk av ulike typer alkolås.