-
Ber om sjablongsats for frikort
Finansdepartementet står fast på at skattelegging av frikort for ansatte i persontransportselskaper skal innføres fra og med 1. juli 2020. Innføringen har vært utsatt tre ganger, og ytterligere utsettelse er uaktuelt. Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og NHO Transport ber dermed om at skattemyndighetene fastsetter en sjablongbasert skattemessig verdi.
-
Ber om at skatt på frikort blir skrinlagt
Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet og NHO Transport har i dag sendt et felles brev til Finansdepartementet, hvor man ber om at skattlegging av frikort for ansatte i persontransportbedrifter ikke iverksettes. Alternativt må Finansdepartementet fastsette en sjablongsats for å sikre likebehandling av skattyterne.
-
Diskusjon om veibruksavgift på biodrivstoff
Regjeringens forslag om å fjerne fritaket for veibruksavgift på biodrivstoff utover omsetningskravet har fått mye oppmerksomhet i media de siste ukene. Stortinget vil sannsynligvis akseptere eller forkaste forslaget om en uke eller to.
-
Etterlyser svar om løyveproblematikk på flybusstransport
Sammen med Yrkestrafikkforbundet har NHO Transport nok en gang sendt et brev til Statens vegvesen, med forespørsel om hvilke tiltak som er gjort for å rydde opp i løyveproblematikken som er tilknyttet flybusstransport til Torp lufthavn.
-
Ambisiøs erklæring i Oslo
Arbeiderpartiet, SV og MDG offentliggjorde i dag sin byrådserklæring for perioden 2019-2023. Kollektivreisende har mye å glede seg over, mens bilistene vil møte ytterligere begrensninger.
-
Høyt inntektstap ved nullsats
Finansdepartementet har beregnet hva statens provenytap vil utgjøre ved innføring av nullsats for merverdiavgift for persontransport. Dette vil ifølge departementet koste 3,5 milliarder brutto og to milliarder netto.
-
Sammen om hvit bransje
Administrerende direktør i NHO Reiseliv og administrerende direktør i NHO Transport har i dag et felles innlegg i Dagens Næringsliv. De ønsker en hvit turistnæring og ber dermed om at Arbeidstilsynet og Skatteetaten sørger for at skatte-, avgifts- og lønnsbestemmelsene i reiselivs- og transportbransjen etterleves.
-
EU-regelverket for kollisjonsbeskyttelse i buss bør endres
Statens havarikommisjon for transport (SHT) har i en fersk rapport dokumentert at EU-kravene til kollisjonsbeskyttelse for busser er svakere enn for andre kjøretøygrupper. NHO Transport støtter fullt ut og jobber for at regelverket for busser i EU skjerpes.
-
Flere søker yrkessjåførfaget
Søkertall til videregående opplæring er publisert fra Utdanningsdirektoratet. De viser en økning i søkertallet til yrkessjåførutdanningen.
-
Ønsker overgangsordninger og økt kompetanse
Samferdselsdepartementet sendte 1. oktober forslag til nye drosjereguleringer på høring. Svarfristen var 1. januar, og NHO Transport påpeker i sitt høringssvar at kravene til både løyvehaverne og sjåførenes kompetanse bør heves. I tillegg ønsker foreningen en mer omfattende overgangsperiode og andre krav til løyver for selskapsvogner.