-
Innfører klare kabotasjebegrensinger
Samferdselsdepartementet har sent i ettermiddag offentliggjort nye og klare regler for utenlandske turbussers framtidige kabotasjevirksomhet i Norge. Disse trer i kraft allerede fra og med 01.01.24 og medfører blant annet at en utenlandsk turbuss kun kan utføre kabotasjeoppdrag i 20 dager før den må forlate Norge.
-
Endelig avklaring om skatt på frikort
Arbeidsgiver skal fastsette skattemessige verdi av frikortene for ansatte i busselskaper. Verdien skal baseres på ansattes naturlige reise- og bruksområde. Dette fremgår av et brev til NHO Transport fra Finansdepartementet i dag.
-
Forslag om turbusskompensasjon
Seks stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har fremmet et såkalt representantforslag om kompensasjon til turbusselskaper med egen- eller bankfinansiering av driftsmidlene. En slik kompensasjon vil medføre at leasing- og egen- eller bankfinansiering sikres likebehandling i forhold til kompensasjonsordningen.
-
Burde heller anbefalt nullsats for kollektivbilletter
Det såkalte Skatteutvalget la frem sin innstilling i formiddag. Utvalget kommer med en rekke forslag til skatte- og avgiftsendringer. Blant annet ønsker utvalget å innføre en felles merverdiavgiftssats på 25 prosent. Dette vil eventuelt medføre at merverdiavgiften på kollektivbilletter øker fra 12 til 25 posent. Konsekvensen blir at kollektivtrafikkens konkurransekraft svekkes.
-
Skuffende av næringsministeren
Næringsminister Iselin Nybø har nå svart på skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik og brev fra NHO Transport kompensasjonsordningen og dekning av tilknytningsavgiften for innehavere av drosjeløyver. Næringsministeren opprettholder en ny og omstridt praksis, som medfører at kun deler av avgiften blir kompensert.
-
Oppdatert veileder for trygg turbusstransport
I dialog med medlemsbedrifter har NHO Transport oppdatert sin veileder for trygg turbusstransport. Veilederen er nå tydeligere i ansvarsforholdet mellom bestiller og bussbedrift i forhold til dimensjonering av kapasitet, i tillegg til at veilederen er oversatt til engelsk.
-
Innspill til Nasjonal transportplan 2022-2030
Kollektivtrafikken må gjenvinne og styrke sin rolle etter koronapandemien. Den praktiske politikken må sørge for en slik utvikling. Det sa NHO Transport til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite 12.04.21.
-
Færre kollektive reiser og lavere billettinntekter i 2020
Tallenes tale fra Statistisk sentralbyrå er klar: I fjor ble det registrert nærmere 450 millioner kollektivreiser i Norge, en nedgang fra totalt 718 millioner reiser i 2019. Endrede reisevaner som følge av koronatiltak er hovedårsaken til dette trendbruddet.
-
Nye minstelønnssatser for turbuss
Nye minstelønnssatser ble innført 1. juli 2021, som omfatter turbussbransjen. Minstelønn er fastsatt i allmenngjøringsforskriftene og gjelder for alle som utfører arbeid innenfor virkeområdet til en allmenngjøringsforskrift, derav også utenlandske arbeidstakere.
-
Ber om forutsigbarhet for kollektivtrafikken
Stortinget skal allerede inneværende uke behandle Stortingsproposisjon 51-S, som omhandler endringer i statsbudsjettet i forbindelse med nye kompensasjonsordninger knyttet til smittevernrestriksjonene av 14.12.21. Aktørene innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken ber i denne forbindelse om at Stortinget vedtar en merknad om fremtidig finansiering.