-
Coronaviruset: Hva skjer i andre land?
Coronaviruset har på kort tid stått for store endringer i samfunnet, og påvirker således transportbansjen også. Her får du en oppsummering av hvilke tiltak som er gjort i andre land enn Norge
-
Nytt om permittering, sykepenger og omsorgspenger
Regjeringen og partiene på Stortinget er nå enige om et forlik for en krisepakke for å dempe de økonomiske virkningene av koronaviruset. I denne artikkelen vil vi gi oversikt over de ulike endringene, og når de trer i kraft.
-
Karantene ved førerkortjuks
Fra 1. januar 2020 innføres regler om karantene for kandidater som fusker eller forsøker å fuske til yrkessjåførprøven. Karantenetiden varierer fra 3 måneder til ett år avhengig av alvorlighetsgraden.
-
Svarer Dagens Næringsliv
Dagens Næringsliv ønsker i sin lederartikkel 15. oktober å redusere elbil-fordelene og i stedet satse på mer kostnadseffektive klimaløsninger. Dagen før gikk avisen inn for å avskaffe fritaket for veibruksavgift på biodiesel. Inkonsekvent og underlig, hevder NHO Transport i et motinnlegg 18. oktober.
-
Firda Billag årets lærebedrift
Firda Billag AS ble kåret til årets lærebedrift. Prisen deles ut av Sotin, samarbeidsforumet for opplæringsvirksomheter innen transport- og logistikkfag i Norge. NHO Transport gratulerer den verdige vinneren, som i dag har 12 lærlinger/lærekandidater i arbeid.
-
Stor medieinteresse for turbuss
Aftenpostens omfattende artikkel om utenlandske turbussers virksomhet i Norge 6. august har blitt fulgt opp av andre media i etterkant. Blant annet publiserte NTB en kortfattet versjon av Aftenpostens oppslag, som ble gjengitt i mange lokal- og regionsaviser. Finansavisen og Klassekampen har omtalt situasjonen på lederplass.
-
1940 utenlandske turbusser i Norge
Aftenposten har 6. august en omfattende artikkel om utenlandske turbussers virksomhet i Norge. Det fremkommer at det per 1. august var registrert totalt 1.940 forskjellige utenlandske turbusser på norske veier denne sommeren. Tellingen er gjort ved hjelp av NHO Transports app, og antallet viser en økning fra sommeren 2018.
-
Unødvendige uklarheter om Trafikkpakke 1
Anbudsfristen for fremtidig drift av Sørlandsbanen med sidespor utløper 1. mars. Jernbanedirektoratet vil imidlertid ikke gi konkrete rammer for hvem som skal ha ansvaret for påløpte forpliktelser overfor arbeidstakerne på overtakelsestidspunktet.
-
Senior bussjåfører trives i jobben
Bussjåfører over 60 år blir i jobben og de trives der. Det viser Fafos nye undersøkelse «Trygg trafikk med seniorer», utarbeidet på oppdrag for Senter for seniorpolitikk.