-
TØI-rapport: Kollektivtrafikken er svekket etter pandemien
Rundt 1 av 3 reisende forlot kollektivtransporten til fordel for andre transportmidler og hjemmekontor under pandemien. Mens biltrafikken høsten 2021 var tilbake på omtrent samme nivå som før pandemien, har kollektivtransporten ikke klart å hente tilbake de reisende. Det viser en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt.
-
Øker kravene til løyvehaverne
Samferdselsministeren vil gjeninnføre konkrete krav til innehavere av drosjeløyver. Kravene vil bli knyttet til både kompetanse og økonomisk garanti. I tillegg vil statsråden opprettholde kravene om taksameter.
-
Ber om danske kabotasjeregler
NHO Transport har i et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i dag bedt om at danske kabotasjeregler for turbuss innføres i god tid før årets sommersesong. Brevet er en oppfølging av møte 26.01.22, hvor foreningen fikk anledning til å gi innspill til departementets handlingsplan mot "sosial dumping" i vegtransportsektoren.
-
Ber om forutsigbarhet for kollektivtrafikken
Stortinget skal allerede inneværende uke behandle Stortingsproposisjon 51-S, som omhandler endringer i statsbudsjettet i forbindelse med nye kompensasjonsordninger knyttet til smittevernrestriksjonene av 14.12.21. Aktørene innen den fylkeskommunale kollektivtrafikken ber i denne forbindelse om at Stortinget vedtar en merknad om fremtidig finansiering.
-
På jakt etter fremtidens yrkessjåfører
NHO Transport, Norges Lastebileier‐Forbund og SOTIN setter rekruttering av yrkessjåfører på dagsordenen. For å vise frem yrket og utdanningsmulighetene til landets ungdommer gjennomføres nå den landsdekkende turnéen: Følg drømmen ikke strømmen 2022.
-
Strømstøtte og kompensasjon til bedrifter
Næringsminister Jan Christian Vestre kunne 16. september presentere regjeringens forslag til strømstøtte for bedrifter. Det har vært en lang tautrekking om vilkårene for en strømstøtteordning, men NHO fikk til slutt gjennomslag for at ordningen skulle inneholde et kontanttilskuddselement.
-
SSB: Passasjervekst i kollektivtransporten
Kollektivtransporten hadde 10 millioner flere passasjerer i 2. kvartal 2022 enn i 1. kvartal, en økning på 7 prosent. Passasjertallet er 92 prosent av antall passasjerer i 2. kvartal 2019. Passasjerer og billettinntekter er med det 8 prosent lavere sammenlignet med før pandemien.
-
Bli synlig i trafikken!
Høstmørket har lagt seg og utfordrer samspillet mellom oss trafikanter. Mørke våte veier gjør det vanskeligere å se fotgjengere og syklister. Refleks er livsviktig forebygging når du beveger deg ute i mørket.
-
Elindeks per strømregion er tilgjengelig
Strøm utgjør en økende andel av kostnadene til driften av kollektivtrafikken. Som kjent, varierer strømprisene sterkt mellom de fem ulike strømprisregionene. Bruk av et gjennomsnitt på landsbasis er dermed lite hensiktsmessig ved regulering av kontrakter. NHO Transport har på denne bakgrunn fått SSB til å publisere separate indekser for hver strømregion.
-
Ingen ekstra midler i statsbudsjettet, men i salderingen
Regjeringspartiene og SV ble tirsdag ettermiddag enige om innretningen på statsbudsjettet for 2023. Endelig budsjett vil ikke inneholde særskilte avsetninger til kollektivformål, men fylkeskommunene får ekstra midler under Stortingets saldering av statsbudsjettet for 2022.