-
Enighet i årets mellomoppgjør
LO og NHO ble i går ettermiddag enige om rammene for årets mellomoppgjør. Løsningen ble fremforhandlet i direkte dialog mellom partene før selve meklingen. Rammen for oppgjøret ble fastsatt til 4,4 prosent.
-
Mer informasjon om nye kabotasjeregler
Samferdselsdepartementet har i et eget brev til NHO Transport klargjort at de nye reglene for kabotasje på turbussiden skal håndheves av politiet og Statens vegvesen. Det vil ikke bli åpnet for dispensasjon fra de nye reglene.
-
Meld deg på konferansen Mobilitet 2025
Den 4. mars 2025 arrangeres Norges største forskningsbaserte konferanse innen mobilitet og samferdsel, Mobilitet 2025.
-
Lønnsoppgjøret går til mekling
Det ble ingen enighet i forhandlingene mellom LO/YS og NHO. Mekling hos Riksmekler skjer 31. mars og 1. april.
-
En bedre regulert drosjenæring
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mottok drosjeutvalgets siste delutredning 5. juli. Utvalgsleder Hans Petter Graver satte med det punktum for totalt to års utredningsarbeid. Flere endringer foreslås for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud og ryddige forhold i næringen.
-
Fra 1. juli 2024 kan norske busselskaper rekruttere ukrainske flyktninger
Midligertidige endringer i yrkestransportloven er nå vedtatt i Stortinget. Kravet om fire års botid i Norge er fjernet frem til 1. juli 2026. Omsider blir det mulig for ukrainske flyktninger å få kjøreseddel for buss dersom de fremlegger politiattest fra hjemlandet.
-
Utreder nullutslippssone i Oslo sentrum - vil ha transportørenes synspunkter
Oslo bystyre har i sin klimastrategi vedtatt at Oslo skal være utslippsfri innen 2030. For å nå dette målet skal det testes ut nullutslippssoner for transport, hvor det kun er lov å kjøre inn i et gitt område med utslippsfrie kjøretøy. Dette skal bidra til en raskere omstilling til nullutslippskjøretøy - på veien mot en utslippsfri by.
-
Følger ikke opp Stortingets vedtak om kollektivtrafikken
Regjeringen har ikke fulgt opp Stortingets anmodningsvedtak av 23.01.22 i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett, som ble presentert 12.05.22. I tillegg har regjeringen forlatt nullvekstmålet, som det så langt har vært bred politisk enighet om.
-
Nei til egenregi
Samtlige fylkeskommuner bestiller kollektivtilbudet gjennom kontrakter med busselskaper. Samferdselsutvalget i Vestfold-Telemark behandlet 23. november et forslag om å la fylkeskommunen overta bussdriften etter hvert som ulike anbudskontrakter utløper. Dette ble nedstemt i Samferdselsutvalget. Et tilsvarende forslag ble samme dag behandlet i Samferdselsutvalget i Innlandet. I dette fylket ble det vedtatt å utsette saken.
-
Uklart om fremtidige drosjereguleringer
Tidligere regjering sendte ut et høringsnotat i september 2021 vedrørende fremtidig bruk av kontrollutrustninger eller taksametre i drosjer. Det har vakt litt undring at ikke ny regjering har trukket tilbake høringsnotatet siden den ifølge Hurdalsplattform vil "stoppe frislippet i drosjenæringen".