-
Ekstra bevilgninger i Revidert nasjonalbudsjett
Regjeringen la i dag frem forslag til Revidert nasjonalbudsjett for 2021. De fleste støtteordninger vil bli forlenget til utgangen av september eller oktober, og det blir bevilget ytterligere midler til persontransport.
-
Nei til egenregi
Samtlige fylkeskommuner bestiller kollektivtilbudet gjennom kontrakter med busselskaper. Samferdselsutvalget i Vestfold-Telemark behandlet 23. november et forslag om å la fylkeskommunen overta bussdriften etter hvert som ulike anbudskontrakter utløper. Dette ble nedstemt i Samferdselsutvalget. Et tilsvarende forslag ble samme dag behandlet i Samferdselsutvalget i Innlandet. I dette fylket ble det vedtatt å utsette saken.
-
Uklart om fremtidige drosjereguleringer
Tidligere regjering sendte ut et høringsnotat i september 2021 vedrørende fremtidig bruk av kontrollutrustninger eller taksametre i drosjer. Det har vakt litt undring at ikke ny regjering har trukket tilbake høringsnotatet siden den ifølge Hurdalsplattform vil "stoppe frislippet i drosjenæringen".
-
555 færre norske turbusser
Ifølge Statistisk Sentralbyrå har antall registrerte norske turbusser blitt redusert fra 1920 til 1365 fra 01.01.20 til første januar 01.01.21. Dette er en nedgang på 29 prosent, og i løpet av de siste 10 årene har 1250 busser blitt borte.
-
Høring om Mobiltetspakken
Bestemmelser i EUs Mobilitetspakker skal innføres i norsk rett, og Statens vegvesen har på vegne av Samferdselsdepartementet sendt forslag til konkrete endringer på høring. Det foreslås endringer i både vegtrafikk- og yrkestransportloven.
-
Ansvarsforhold ved persontransportberedskap må avklares
NHO Transports medlemsbedrifter er lokalisert i hele landet og utgjør dermed en betydelig transportkapasitet og -beredskap i samfunnet. Foreningen har bedt Samferdselsdepartementet klargjøre ansvarsforhold og roller når bedriftene utfører transportstøtte for myndighetene.
-
Positiv utvikling, men langt fra 2019-nivå
Det ble gjennomført 8 millioner flere reiser med buss, båt og bane i andre kvartal 2021 enn i første kvartal, ifølge SSB. Det tilsvarer en vekst på 8 prosent. Sammenlignet med 2. kvartal i 2019 så er dette 38 prosent færre kollektivreiser.
-
Ny Pilot-T utlysning
Nye mobilitetsløsninger skal utvikles og/eller testes på norske forhold og bidra til at vi kan ta ny teknologi raskere i bruk. Søknadsfristen for bedrifter som ønsker midler fra innovasjonssatsningen Pilot-T er 15.09.21.
-
Lærlinger og rekruttering – den gode historien
En av fem bussjåfører har passert 62 år, og bransjen ønsker å rekruttere flere unge til yrket. Profilering av dagens lærlinger innen persontransport er en måte å gjøre dette på. Har din bedrift en aktuell kandidat?
-
Høring - forslag til endringer av bestemmelser for fjernlys - buss og lastebil
NHO Transport har avgitt høringssvar til Vegdirektoratets forslag om reviderte bestemmelser for bruk av ekstra fjernlys på bil, herunder for buss og lastebil. Forslaget vil åpne for flere og sterkere lys for tunge kjøretøy.