Dette fremgår av en lengre artikkel i Aftenposten og E24 02.08.21, hvor det blir gitt en omfattende beskrivelse av den norske turbussnæringens utfordringer. Det hevdes blant annet at "buss for tog" har hjulpet en del turbussaktører i sommer, og det legges vekt på at selskaper og sjåfører fra ulike deler av landet kjører "buss for tog" i Stor-Osloområdet.
I artikkelen blir det også trukket frem at det er vanskelig å få solgt brukte turbusser i dagens marked. En del busser har dermed blitt avregistrert for å spare kostander, men selskapene vil ikke på denne måten få frigitt den investerte kapitalen. I tillegg faller bussene i verdi, og situasjonen er dermed ødeleggende for både likviditeten og soliditeten.
Behovet for strengere kabotasjeregler blir også nevnt, og NHO Transport understreker blant annet at markedsituasjonen for turbussnæringen sannsynligvis ikke vil bedre seg før sommersesongen 2022. Dagens kompensasjonsordning vil løpe til 31.10.21, og ifølge NHO Transport er turbussnæringen avhengig av at denne forlenges til 01.05.22.
Se artikkelen her